Utholdende muskelstyrke

0
119
Utholdende muskelstyrke
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Muskelstyrke refererer til mengden kraft en muskel kan produsere med en enkelt maksimal innsats. Lær mer om utholdende muskelstyrke.

Størrelsen på muskelfibrene og nervenes evne til å aktivere muskelfibre er relatert til muskelstyrke. Det måles under muskelsammentrekning. Å bygge muskelstyrke hjelper med kroppsjustering, gjør det lettere å utføre hverdagslige handlinger og øker stoffskiftet.

Hva er muskelstyrke?

Du tror kanskje at muskelstyrken ganske enkelt er hvor sterk du er: Hvor mye du kan bære, hvor mange kilo du kan løfte på treningsstudioet, eller hvor mange push-ups du kan gjøre under en treningsøkt. Men den sanne definisjonen av muskelstyrke er litt mer komplisert.

I følge American Council on Exercise (ACE) er muskelstyrke evnen til å generere maksimal muskelkraft mens du utfører en bestemt øvelse. Men det er andre faktorer som påvirker hvor sterk du er og hvor mye styrke du har for å fullføre daglige gjøremål eller øvelser. ACE gir definisjoner for disse begrepene som er relatert til muskelstyrke:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Muskelutholdenhet: Evnen til å produsere og opprettholde muskelkraft over en viss tidsperiode.
  • Muskelkraft: Evnen til å generere nok kraft til å bevege vekten på kortest mulig tid.

For eksempel avhenger antall push-ups du kan gjøre på ett minutt av muskelstyrken din, men også av muskelkraften og muskelutholdenheten.

Hva som skjer i kroppen din for å produsere effekten av styrke, er avhengig av flere faktorer. Størrelsen på muskelen og forholdet mellom hurtige og langsomme trekkfibre i den muskelen er en komponent. Da er nevralforbindelsen nøkkelen, da motorneuronene må koordineres i avfyringen for å signalisere at muskelfibrene trekker seg sammen samtidig. Styrke er også avhengig av at muskelen har god støtte for leddets bevegelse, inkludert helsen til ledd, bein, leddbånd og sener.

Muskelstyrkende trening

Retningslinjene for fysisk aktivitet anbefaler:

Barn og ungdom: Muskelforsterkende, fysisk aktivitet minst tre dager per uke.
Voksne og eldre voksne: Muskelstyrkende aktiviteter som er med moderat eller høy intensitet, som involverer alle større muskelgrupper, to eller flere dager i uken.

Relaterte artikler:

Utholdende styrketrening

Trening som gjør deg utholdende

Annonse fra MILRAB