Ulike typer utholdenhetstrening

0
173
Ulike typer utholdenhetstrening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Utholdenhetstrening er definert som enhver form for trening som får pulsen opp, og holder den oppe i lengre tid. Lær mer om ulike typer utholdenhet.

Hvorfor trenger du utholdenhetstrening?

Åndedrettssystemet ditt vil begynne å jobbe hardere når du begynner å puste raskere og dypere. Blodkarene dine utvides for å bringe mer oksygen til musklene, og kroppen din vil frigjøre naturlige smertestillende midler (endorfiner). De fysiske og mentale fordelene ved denne typen trening er tilsynelatende uendelige.

  • Administrere vekten din: Det er omfattende vitenskapelige bevis for at 150 minutter med moderat intens utholdenhetstrening per uke vil hjelpe deg med å opprettholde vekten din over tid.
  • Avvergee hjertesykdom: Forskning har vist at å få hjertefrekvensen opp med vanlige øvelser med utholdenhetstrening kan bidra til å forhindre hjerte- og karsykdommer.
  • Stemningsforbedring: Det er sannsynligvis ingen overraskelse for deg, men forskning støtter rollen som kondisjonstrening spiller for å forbedre humøret ditt og øke din lykkefølelse. Utholdenhetstrening øker produksjonen av de følsomme smertestillende medisinene som kalles endorfiner.
  • Lev lenger: Det antas at personer som gjennomfører utholdenhetstrening lever lenger.

Ulike typer utholdenhetstrening

Tenk utenfor boksen og prøv noe nytt med disse morsomme formene for utholdenhetstrening. Nøkkelen til å holde deg til en vellykket treningsplan er å finne en aktivitet du liker.

Hoppetau

Sjansen er stor for at du ikke har hoppet tau siden 4. klasse. Hvis det er tilfelle, kan du skaffe deg et hoppetau i dag! Denne formen for utholdenhetstrening kan gjøres omtrent hvor som helst. Skru favorittmusikken og hopp til rytmen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Dans

Uansett om du tror du har to venstreføtter, er dans en fin måte å få utholdenhetstrening. Du tror kanskje at dans er begrenset til Zumba-klasser, men hva hindrer deg i å bare danse rundt i rommet?

Organisert sport

Du kan ikke tenke på deg selv som en «sportsperson», men det er mange voksne sportsligaer der ute som er fulle av mennesker akkurat som deg – folk som vil ha det gøy og være sunne. Registrer deg for fotball, basketball eller hva som helst som passer deg.

Svømming

Denne formen for utholdenhetstrening er en fin måte å få pulsen opp mens du beskytter leddene. Svømming vil ikke bare engasjere bena dine, men også magemusklene.

Trampoline

Hvis du har en trampoline i hagen din er det fantastisk. Å hoppe og leke er ikke bare bra for deg, men også morsomt!

Sykling

Bytt ut bilen med sykkel din neste tur til jobben.

Fotturer

Elsker du friluftsliv? Fotturer kan være billetten for å bedre din hjertehelse. Å bevege deg i fjell og terreng vil ikke bare øke kardiovaskulær kondisjon, men også øke din følelsesmessige velvære.

Roing

Tenk at romaskin er bare for de som ønsker bulende biceps? Tenk om igjen! Roing i treningsrutinen kan gi deg bedre utholdenhet, samt styrke mage- og ryggmuskulaturen.

Spensthopp

Hvis du ikke har gjort dette siden gymtimene på videregående skole, har du gått glipp av mye god trening. Denne utstyrsfrie aktiviteten kan øke pulsen på kort tid. I tillegg er de enkle å gjøre fra hvor som helst. Begynn å hoppe om morgenen når du trenger en pause fra skrivebordet ditt, eller mens du venter på at middagen skal bli ferdig.

Trapper

Å gå i trapper er en fantastisk måte å få hjertet til å pumpe og kroppen svette. Finn en park med lange trapper, eller bare en trapp i nærområdet. Enhver stigning vil gjøre susen.

Relaterte artikler:

Hvordan få bedre utholdenhet

Hva er aerob utholdenhet

Annonse fra MILRAB