Ulemper med å være vegetarianer

0
21
ULEMPER MED Å VÆRE VEGETARIANER
Foto: Randy Fath - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Helse har blitt oppgitt som den viktigste grunnen til å bli vegetarianer, men er det noen ulemper med å være vegetarianer?

Selv om vegetarisk spising har et fantastisk helseomdømme, har nylige nyheter fokusert på det som kan være dårlig med vegetariske dietter og strengere veganske planer, inkludert rapporter om hjerneslagrisiko, skade hjernens helse, hårtap og depresjon.

Så er det ulemper med å være vegetarianer?

For generelt sunne mennesker er det ingen grunn til at det å spise vegetarisk kosthold er helsefarlig. Forskning antyder sterkt at kvaliteten på plantebasert mat har betydning når det gjelder helsemessige fordeler. Som i: grønnsaker, ja; pommes frites, nei.

Et vegetarisk kosthold utelukker alltid kjøtt, fisk og fjærfe. Veganere spiser heller ikke melkeprodukter som melk, egg og ost, samt dyrebaserte produkter som gelatin. Tilhengere bruker ikke andre animalske produkter, inkludert honning, ull, silke og lær.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Det er potensielle fallgruver med kjøttfri spising, men riktig ernæring og bruk av kosttilskudd når det er nødvendig kan hjelpe folk å overvinne dem.

Ulemper med å spise vegetarisk eller vegansk?

Slagrisiko: Britiske forskere fulgte mer enn 48 000 menn og kvinner uten historie med hjertesykdom eller hjerneslag i omtrent 18 år. Vegetarer hadde 13% lavere risiko for hjertesykdom enn kjøttetere. Men de hadde også 20% høyere slagfrekvens enn kjøttetere.

Fordeler med vegetariske dietter

Hjernens helse: En ekspert skrev at trenden mot vegetariske dietter kan føre til en «kolinkrise». Kolin er et næringsstoff som er viktig for hjernens helse og andre funksjoner. Den finnes i kjøtt og fjærfe, og kroppen kan ikke lage alt det mennesker trenger.

Vegetariske dietter har definitivt lavere kolininnhold. Å spise noen egg i uken kan virkelig bidra til å øke inntaket for de som inkluderer egg i det de spiser. Veganere bør vurdere et supplement, spesielt kvinner i fertil alder.

Hårtap: Kan det å slutte med kjøtt føre til hårtap? En fersk rapport fant at en alvorlig mangel på protein, blant annet diettmangler, kan føre til det. Det er fordi kjøtt inneholder jern, vitamin B og sink, som alle er viktige for hårvekst.

Mens jern er i matvarer som tørkede bønner og mørkegrønne bladgrønnsaker, er det vanskeligere å absorbere jern fra et rent vegetarisk kosthold. Men det er lett å ta kosttilskudd. Vegetarer og veganere må være spesielt nøye med å få i seg nok jern. Kosttilskudd skal bare være nødvendig hvis de ikke gjør det.

Humørsvingninger: Kan vegetariske og veganske dietter ødelegge humøret ditt? Forskning på dette er blandet. Noen studier har funnet at å velge kjøttfritt forbedrer humøret, og andre har funnet det motsatte. I en studie av 400 nybakte mødre rapporterte 80 fødselsdepresjon. Et vegetarisk kosthold var en faktor som så ut til å gjøre det mer sannsynlig å være deprimert.

I en annen studie sammenlignet forskere vegetarianere, veganere og mennesker som spiser både planter og kjøtt, og fant at veganerne hadde lavere angstnivå og stressnivå enn kjøttetere.

Andre forskere så på psykiske helseproblemer hos vegetarianere og konkluderte med at de er mer sannsynlig å ha dem, men i gjennomsnitt var de psykiske problemene der før personene begynte å spise et vegetarisk kosthold. Og forskerne understreker at de ikke fant noen årsak-virkning-kobling.

Ikke bli en søppelmatvegetarianer

Mens folk ofte ser på veganske eller vegetariske dietter som automatisk sunne, stemmer ikke det. Du bør passe deg slik at du ikke blir junk food vegetarianer. Hvis du har et vegansk kosthold, men spiser mye pommes frites, raffinerte karbohydrater som hvitt brød og hvit ris, det er ikke sunt. Foruten å unngå disse matvarene, bør du vektlegge frukt og grønnsaker. Ikke fruktjuice, men helmat og nøtter.

Et kjøttfritt kosthold er ikke velsmakende for alle. Du bør høste fordelene med vegansk og vegetarisk mat, for eksempel å spise rikelig med frukt og grønnsaker og fullkorn, for å få helsemessige fordeler.

Som forskning viser har det flere fordeler for hjertes helse, og for å unngå diabetes å spise sunnere plantemat i stedet for rødt kjøtt. I hovedsak, hvis du holder kjøttinntaket konstant mens du øker plantebasert matinntak, vil energiinntaket øke, noe som i seg selv kan føre til fedme og andre problemer. Så når vi sier at folk skal øke forbruket av sunn mat, betyr det alltid at folk skal redusere inntaket av usunne matvarer slik at energiinntaket er konstant.

Fordelene med å spise plantebaserte dietter, inkludert veganske og vegetariske dietter, overstiger i høy grad mangel på viktige næringsstoffer, mineraler og vitaminer.

Relaterte artikler:

Er det sunt og være veganer

Vegetarianer vs veganer

Annonse fra MILRAB