Tungt fordøyelige karbohydrater

0
199
Tungt fordøyelige karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Mengden av karbohydrater i en servering av mat tilsvarer summen av stivelse, sukker og kostfiber. Lær mer om karbohydrater.

Tungt fordøyelige karbohydrater

Karbohydrater med ulik glykemisk indeks (GI) kan ha forskjellig effekt på blodsukkernivået og din generelle helse, men er alle definert som karbohydrater. Korn som brød, ris, pasta, frokostblandinger og bakevarer, og belgfrukter som bønner og linser inneholder betydelige mengder karbohydrater per porsjon. Frukt, noen meieri- og sukkerholdige matvarer gir også betydelige mengder karbohydrater.

Stivelse

Stivelse er et polysakkarid, noe som betyr at det består av lange kjeder med glukose eller sukker. Når fordøyelsessystemene fordøyes, bryter fordøyelsesenzymer stivelse i enkelte enheter glukose, som deretter kan komme inn i blodomløpet og heve blodsukkernivået. Denne sirkulerende glukosen utløser frigjøring av insulin fra bukspyttkjertelen, som hjelper til med å fjerne glukosen ut av blodet inn i cellene dine der det brennes for energi, lagres som glykogen eller omdannes til fett for senere bruk. Stivelse finnes hovedsakelig i stivelsesholdige grønnsaker som potet, søtpotet, squash, mais og korn.

Sukker

Sukkeret i mat er hovedsakelig disakkarider, som tilsvarer to molekyler sukker bundet sammen. For eksempel kalles sukkeret i melk og yoghurt laktose og er laget av ett molekyl glukose og ett molekyl galaktose. Sukrose, eller bordsukker, er laget av ett molekyl glukose og ett molekyl fruktose. Frukt inneholder hovedsakelig fruktsukkeret kjent som fruktose. Maisirup med høy fruktose inneholder et forhold på omtrent 55 prosent fruktose og 45 prosent glukose. Sukkerrik mat brytes lett ned og bidrar til å øke blodsukkernivået og gi deg energi etter et måltid.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kostfiber

Kostholdsfibre er den delen av de totale karbohydratene som ikke blir fordøyd og brutt ned av fordøyelsesenzymer. Fiber er et polysakkarid, men fordøyelsesenzymer er ikke i stand til å bryte koblingen som binder dens forskjellige enheter av glukose. Fiber går gjennom mage-tarmkanalen og elimineres i avføringen din ved slutten av tarmen. Av denne grunn påvirker ikke fiber blodsukkernivået ditt direkte, og gir heller ikke energi eller kalorier til kroppen din. Hele korn, grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter og frø utgjør gode kilder til fiber.

Fordøyelige karbohydrater

Fordøyelige karbohydrater, også referert til som tilgjengelige karbohydrater eller netto karbohydrater, tilsvarer brøkdelen av det totale karbohydratet som er fordøyelig og tilgjengelig for å gi energi til kroppens celler. Fordøyelige karbohydrater tilsvarer derfor totalen av gram stivelse og sukker i en porsjon matvarer. En enkel måte å beregne fordøyelige karbohydrater ved å bruke den ernæringsmessige informasjonen som er tilgjengelig på matetiketter, er å trekke gram kostfiber fra de totale karbohydratene i en servering av mat. For eksempel vil en brødskive som inneholder 16 g karbohydrater og 2 g fiber, ha et fordøyelig karbohydratinnhold på 14 g.

Relaterte artikler:

Hva er langsomme karbohydrater

Hvor kommer karbohydrater fra

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!