Tungt å trene

0
135
Tungt å trene

Lær mer om hva du kan gjøre på dager det er tungt å trene, avhengig av dagsform, motivasjon eller om du brygger på noe.

Når det er tungt å trene

Alle har perioder der treningen er tungt, og dette er helt normalt. Hvis du har lenger perioder, eller ofte har kortere perioder det er tungt å trene, er all god grunn til å kartlegge for å finne årsaken.

Tungt å trene på grunn av dårlig dagsform

Dagsformen kan gjøre at det er tungt å trene. Noen dager fungerer det ikke å løpe intervall, og da skal du heller ikke gjøre det, men heller ta en rolig løpetur i stedet. Årsaker til dårlig dagsform kan være dårlig søvn eller stress i hverdagen. Hvis dagsformen ofte er under det som er normalt for deg, bør du gjøre en innsats for å finne underliggende årsaker. Sørg for å få tilstrekkelig med søvn, og at du har et balansert kosthold som sørger for at du får i deg tilstrekkelig med næringsstoffer. Gå også igjennom hvordan du trener. Gjennomfører du for mye trening med hard intensitet. Har du ikke tilstrekkelig med restitusjon imellom treningsøktene? Det er viktig å ha i minne at dårlig dagsform av og til ikke nødvendigvis betyr at du gjøre noe feil, og at det kan være vanskelig å bestemme akkurat hva som gjør at du har en dårlig dag på trening.

Tungt å trene på grunn av manglende motivasjon

Det er ikke uvanlig at det i perioder kan være tungt å trene på grunn av manglende motivasjon. Hvis det vedvarer bør du se igjennom hvordan du trener. Trener du variert både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet? Trener du for hardt og ikke får tilstrekkelig med restitusjon? For mange kan det bli tungt å trene når vi går inn i de kalde vintermånedene, noe som kan føre til manglende motivasjon for trening.

Tungt å trene på grunn av sykdom

Det kan være tungt å trene fordi du brygger på noe. Ofte kan det være forkjølelse, eller mer sjelden, annen sykdom i kroppen som gjør deg redusert. Her bør du være obs, fordi du bør ikke trene hvis du har en eller annen form for infeksjon i kroppen. Ha en kortere pause i treningen for å se om du blir bedre eller dårligere, og gjenoppta treningen når du kjenner at formen blir bedre.

Relaterte artikler:

Trene med forkjølelse

Trening når man ikke er motivert