20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Tung styrketrening for løpere

Noen mener at løpere ikke bør trene styrke fordi det øker vekten. Lær mer om hvorfor løpere bør trene styrke.

Hvorfor løpere bør trene styrke

Generelt har løpere som løfter vekter bedre løpeteknikk og er mindre utsatt for skade, fordi kroppene er sterkere. Dette er i stor grad fordi styrketrening forbedrer løpeteknikken din. Å legge mer muskler på beina dine kan også bidra til å redusere belastningen av løpingen. Hvis du er en av de som lider av stressfrakturer, vil vekttrening definitivt hjelpe deg.

Tross alt er løping en begrenset, repeterende bevegelse. Men som de fleste løpere vet, krever løping ofte stabilitet og balanse som du ikke får ved å bare løpe. Dette er grunnen til at styrketrening kan være effektivt.

Bør jeg løfte tungt?

Som hovedregel bør løpere absolutt ikke være redd for å løfte tungt. Å løfte tyngre vekter er en fin måte å bryte kroppen ut av sine tradisjonelle bevegelsesmønstre slik at du virkelig ser forandring. Når det er sagt, vær sikker på at du bruker riktig teknikk når du løfter disse tyngre vektene. Hvis du ikke har løftet vekter, begynn med bare 3-5 sett med 3-5 repetisjoner per sett. Over tid kan du bygge opptil 4-8 repetisjoner.

Hvor mange dager i uken skal jeg trene styrke?

Det kommer an på. Hvis du er lenge til du skal konkurrere, eller hvis du haren skade som hindrer deg i å løpe så mye som du er vant til, kan du trene styrke trene 3-4 dager i uken. For løpere som er nærmere konkurranse, kan styrketrening to ganger i uken være passende, og du vil fremdeles kunne høste fordelene. Hvis du har tid og krefter til å presse inn en liten styrketreningsøkt etter en av løpetreningene dine, gjør det. Det kan lønne seg i det lange løp.

Relaterte artikler:

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!