Trykk i hodet angst

0
391
Trykk i hodet angst
Foto: Adobe Stock

Angst er kjent for å forårsake overdreven bekymring, irritabilitet og rastløshet, men kan også forårsake fysiske symptomer som hodepine.

Hva er en angsthodepine?

Angst er kjent for å forårsake overdreven bekymring, irritabilitet og rastløshet. Men det kan også forårsake fysiske symptomer som urolig mage, tretthet og grunn pust. Angsthodepine eller en følelse av trykk i hodet, er et annet vanlig fysisk symptom. Hvis du er stresset eller bekymret for noe, kan du ha spenningshodepine. Å oppleve alvorlig eller hyppig hodepine kan også forverre symptomene på angst.

Les videre for å lære mer om symptomer, årsaker og behandling for angsthodepine.

Artikkelen fortsetter under annonsenVil du ha et skreddersydd treningsprogram og personlig trener?

Hva er symptomene på en angsthodepine?

Mange mennesker som lever med en angstlidelse opplever også enten migrene eller kronisk spenningshodepine. Symptomene du opplever, avhenger av hvilken type hodepine du har.

Spenningshodepine

Denne hodepinen utvikler seg ofte med stress og angst, selv om de kan ha andre triggere.

  • mild til moderat eller verkende smerte
  • press bak øynene
  • press som føles som et bånd rundt hodet
  • tetthet i nakke- og skuldermusklene
  • ømhet i hodebunnen

Spenningshodepine kan forbedre seg ganske raskt, men de kan vedvare i flere timer eller dager. De er ikke alltid alvorlige nok til å påvirke hverdagen din, men kan fortsatt ha en negativ innvirkning på livskvaliteten.

Migrene

Migrene kan også være assosiert med angst. Det er ikke alltid like lett å si om du opplever migrene eller spenningshodepine, spesielt hvis du får begge typer hodepine.

  • smerter som føles som en puls eller pulsering
  • smerter på den ene siden av ansiktet eller hodet
  • kriblende i ansiktet, armen eller beinet på den ene siden
  • å se flekker eller blinkende lys
  • økt følsomhet for lyd, lys eller sterk lukt
  • kvalme og oppkast
  • føler deg svimmel eller besvimer
  • uklart syn

Uten medisiner eller annen behandling kan et migreneanfall vare i flere dager. Smertene kan bli så alvorlige at det forhindrer deg fra de vanlige aktivitetene dine. Bevegelse eller fysisk aktivitet kan gjøre at du føler deg verre.

Hva forårsaker en angsthodepine?

Eksperter er ikke helt sikre på hva som forårsaker angsthodepine, selv om det er noen vanlige triggere.

Stress

Forskning peker på stress som en vanlig trigger. Hodepine som oppstår med angst kan skje som en fysisk respons på den emosjonelle lidelsen du opplever.

Følsomhet for smerter

Det antas også at personer som regelmessig får hodepine, kan være mer følsomme for smerter. Denne følsomheten kan føre til mer ømhet i musklene.

Muskelspenning

Muskelspenning er et aspekt av angst. Når du føler deg engstelig, reagerer kroppen din og forbereder deg på å takle årsaken til bekymring. Med langvarig angst har kroppen en tendens til å holde seg i en tilstand av økt våkenhet. Spenningen i musklene dine gjenstår, i stedet for å slappe av normalt etter at trusselen avtar. Dette bidrar til hodepine.

Mangel på søvn

Mange mennesker med angst har problemer med å sove. Dette er en annen vanlig trigger for migreneanfall.

Serotoninnivåer

Endring av serotoninnivå i hjernen kan også spille en rolle i migrenehodepine. Serotonin er et kjemisk stoff i hjernen som har mange viktige roller i kroppen din. Å ha for mye eller for lite serotonin i hjernen din kan påvirke fysisk og mental helse. Plutselig reduksjon i serotoninnivået i hjernen kan forårsake hodepine gjennom frigjøring av nevropeptider eller innsnevrede blodkar.

Hvordan forebygge en angsthodepine

Det kan ikke være mulig å forhindre hodepine helt, men det er noen grep du kan ta for å redusere frekvensen og alvorlighetsgraden av hodepine.

Gjenkjenne triggerne dine

Hvis du får migrene, kan det å vite hva som utløser dem hjelpe. Vanlige migreneutløsere inkluderer:

  • understreke
  • utilstrekkelig eller lav kvalitet i søvn
  • hormonelle forandringer
  • koffein
  • alkohol

Øve på å slappe av

Å sette av tid på dagen til avslapning kan bidra til å redusere angstsymptomer. Fysiske øvelser som kan hjelpe deg å slappe av inkluderer yoga, tai chi og dyp pusteteknikk. Massasje og varmeterapi kan også være fordelaktig. Du kan også trene mindfulness-øvelser som meditasjon, progressiv terapi for å slappe av. Angst kan påvirke søvnen, appetitten og din generelle helse. Å praktisere egenomsorg kan bidra til å redusere angstsymptomer, inkludert hodepine.

  • Prøv å få mellom syv og ni timer søvn hver natt.
  • Få tid til regelmessig fysisk aktivitet. Selv en 10-minutters spasertur hver dag kan hjelpe.
  • Forsikre deg om at du får i deg nok vann, fra matvarer eller væsker, for å unngå dehydrering.
  • Unngå å hoppe over måltider. Spis næringsrike måltider til faste tider så mye som mulig. Noen mennesker som lever med migrene finner en migrenediett som kan bidra til å redusere hodepine.
  • Når hodepine eller angst er alvorlig nok til å påvirke dagliglivet, må du oppsøke lege eller terapeut.

Relaterte artikler:

Høyt blodtrykk angst

Hvor lenge bør man sove

Annonse fra MilrabSove ute!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her