Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*HENT KUPONGKODE OG FÅ 20% PÅ ALLE JAKKER!

Trøtt og sliten dagen etter trening

Å være trøtt og sliten dagen etter trening er de i fleste tilfeller helt normalt. Vær likevel oppmerksom hvis du er mer sliten enn du vanligvis pleier. Lær hvorfor!

Tom for energi etter trening

Å være tom for energi etter trening er ikke uvanlig, og kommer som oftest av at du har lave energilagre. Kroppen får primært energi fra glykogen som er lagret i leveren og muskelcellene. Vanligvis har en person nok energi til å holde det gående i 90 minutter med moderat intensitet. Hvis du går tom for energi etter trening, kan det være fordi du gjennomført en hard treningsøkt, eller har vært ute på langtur. Du kan også gå raskere tom for energi hvis energilagrene dine ikke var på topp før du gjennomførte treningsøkta. Sørg derfor for at du har nok energi på lager når du skal trene hardt eller legge ut på en langtur.

Sykdomsfølelse etter trening

Lite energi etter trening kan også henge sammen med at du brygger på noe, eksempelvis en forkjølelse. Når kroppen jobber mot en infeksjon, kan du bli utmattet av trening eller ha en sykdomsfølelse etter trening. Det er ikke farlig å trene, selv om du har en sykdomsfølelse i kroppen, men du bør trene med lav intensitet. Men hvis du fryser etter trening, og det ikke er på grunn av at du har trent i kaldt være, kan det være et tegn på begynnende feber. Har du feber skal du ikke trene. Hvis du senere får en forkjølelse, bør du ta det roligere noen dager, inntil forkjølelsen er på vei ut av kroppen. Å være dårlig etter trening gir uansett ingen glede av treningen, og treningsutbyttet blir også begrenset.

Sliten i musklene etter trening

Det er helt normalt å være sliten i musklene etter trening, spesielt hvis du har vært ute på en langtur, eller har gjennomført en hard treningsøkt. Imidlertid bør du være oppmerksom hvis du blir mer sliten i musklene enn treningen du har gjennomført skulle tilsi. Det kan skje hvis du har trent mye en periode, men også hvis brygger på noe, eksempelvis en infeksjon. Uansett bør du ta 1-2 dager fri fra treningen før du gjenopptar trening med lav intensitet. Kjenn etter om du fremdeles er sliten i musklene etter trening. Hvis du er det, gjennomfører du enda mer restitusjon, inntil du kan trene som normalt igjen, uten at du blir mer sliten i muskulaturen enn du vanligvis pleier.

Lytt til kroppen og ta signalene på alvor

Kroppen din vil si fra når nok er nok, og du bør ta signalene du får på alvor. Vær ekstra oppmerksom hvis du har lite energi etter trening, kanskje mer sliten enn du vanligvis pleier. Å gå raskere tom for energi enn du vanligvis gjør, kan være et tegn på at du brygger på noe og begynner å bli syk. Å være trøtt og sliten dagen etter trening er i de aller fleste tilfeller helt normalt, spesielt dersom du har gjennomført en hardere treningsøkt dagen før. Sørg for at du får tilstrekkelig med restitusjon når du trener.

Relaterte artikler:

Løping og forkjølelse

Trene med feber

Om forfatteren

Legg inn kommentar

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds


Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OPPTIL 40% RABATT!

20-50% RABATT!