Trøtt av sukker

0
33
Trøtt av sukker
Foto: Fredrik Ivansson - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Hvis du tror at sukker gir deg et løft av energi, må du tro om igjen. Sukker er mer beroligende, fordi ettervirkningen er mye sterkere enn det lille «kicket» du føler når du spiser sukkerholdige matvarer.

Hvorfor du føler deg sliten etter å ha spist sukker

Høyt sukkerforbruk hemmer produksjonen av Orexin, som er et kjemikalie i hjernen din som stimulerer følelsen av å være våken. Jo mer sukker du spiser, jo mer søvnig vil du føle deg. Den samme forskningen oppdaget at forbruket av protein hjelper til å motvirke denne trettheten, så hvis du spiser mer protein, vil det hjelpe deg å holde deg våken.

Dette illustrerer ytterligere det faktum at ernæring ikke bare er kalorier inn / kalorier ut, men mer om næringsstoffene du får i deg.

Sukker og hvordan det påvirker søvn

Jo mer sukker du spiser, desto mer vil det påvirke kroppens evne til god søvnkvalitet. Mens du sover, går kroppen din gjennom forskjellige nivåer av dyp hvile, og det mest foryngende nivået kalles rask øyebevegelsessøvn (REM). Jo mer sukker du inntar før sengetid, desto mindre sjanse har du for å komme i dyp søvn. Selv om du ikke våkner helt om natten, kan det trekke deg ut av REM-søvn, noe som påvirker følelsen av å føle deg uthvilt om morgenen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Unngå berg og dalbane effekten

Sukkerforbruket øker også blodsukkeret til en vill berg og dalbane, så husk at det som kommer opp må ned igjen, og det kommer ned i en hard blodsukkerkrasj. Denne berg og dalbanen kan være vanedannende for kroppen, da det begynner å avhenge av det raske sukkerkicket for å få mer energi, som til slutt vil føre til flere krasj i blodsukkernivået.

Krasjen skjer når bukspyttkjertelen frigjør mer insulin for å regulere høye mengder blodsukker. Da dette skjer, faller blodsukkeret enda mer. jo oftere dette skjer, jo større sjanser har du for å utvikle insulinresistens, også kjent som type 2 diabetes.

Mat- og sukkersensivitet

Hvis kroppen din er følsom overfor sukker, kan du oppleve utmattelse eller tretthet på grunn av at den reagerer ved å produsere lave mengder beta-endorfiner og serotonin. Lave nivåer av disse kjemikaliene fører til en opplevelse av tretthet og sløvhet.

Hvis du forbruker andre matvarer som kroppen din ikke kan fordøye, vil det øke betennelsesfremkallende cytokiner som også kan føre til at kroppen din hemmer produksjonen av Orexin. Jo mer du spiser disse matvarene, jo mer trøtt vil du føle deg. Problemet går dypere enn bare opplevelsen av å føle seg sliten, da dette bare er et symptom på et mer alvorlig, underliggende problem. Dårlig fordøyelse er noe man ikke skal ta lett på. Hvis det ignoreres over lang tid, kan denne betennelsen etter måltidet føre til andre problemer i kroppen som autoimmune sykdommer, fordøyelsesforstyrrelser og andre forhold.

Hvordan unngå å spise for mye sukker

Nå som du forstår hvorfor du føler deg ekstremt sliten etter å ha spist sukker, er det viktig å lære å unngå overforbruk.

Spis sunn mat regelmessig

Å spise hyppige, sunne måltider gjennom hele dagen vil gi deg et mer stabilt blodsukker, og redusere sannsynligheten for at du spiser usunn snacks. Velg heller frukt som mellommåltid for å tilfredsstille trang etter noe søtt. Unngå å spise minst 2 timer før du legger deg, og ikke spise søtsaker på sent på kvelden.

Spis proteinrik mat

Å forbruke protein sammen med et måltid som inneholder sukker, vil hjelpe kroppen din til å produsere mer Orexin og forhindre en topp i blodsukkernivået. Kosthold med høyt proteininnhold anbefales for personer som lider av diabetes av nettopp denne årsaken.

Spis fet mat

Å spise sunn, fet sammen med sukker kan hjelpe kroppen din til å bremse opptaket av sukker i blodet. Dette vil forhindre et krasj i blodsukkernivået, og hjelpe kroppen din til å holde seg tilstrekkelig ernært.

Alkohol er også sukker

De fleste glemmer at alkohol absorberes i blodet på nøyaktig samme måte som sukker gjør. Det har de samme effektene som sukker på alle mulige måter, og det er best å unngå høyt alkoholforbruk hvis du ikke vil føle deg trøtt hele tiden.

Spis med moderasjon

Det er greit å begrense seg til ett kakestykke. Imidlertid, hvis du finner deg selv småspisende på søtsaker hele tiden, kan du ha et problem. Sett deg et mål og hold faset ved det. Du vil føle deg bedre senere, da dette også vil hjelpe deg å unngå vektøkning.

Relaterte artikler:

Kalorier i sukker

For lite protein

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!