Trent for hardt

0
50
Trent for hardt
Foto: Eddie Jones - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hvis du er sliten mer enn vanlig og gruer deg til din neste treningsøkt, kan det hende du trener for hardt.

  • Kroniske skader og overdreven stølhet peker begge på et behov for å komme deg etter dine intense treningsøkter.
  • Rastløshet, søvnløshet og kvalme indikerer også at du kan bruke for mye tid på å trene og ikke nok tid på å restituere.

Du opplever en nedgang i ytelsesnivået

Et viktig tegn på at du trener for hardt, er å se en betydelig nedgang i atletisk ytelse mens du trener. Kroppen din vil føle seg annerledes fra dag til dag, men ikke være i stand til å opprettholde tempoet du en gang kunne på tredemøllen eller ikke være i stand til å løfte så mye vekt på en jevnlig basis, kan begge være tegn på at du trener for hardt.

Du mangler motivasjon til å trene

For de aller fleste kan det være mer fristende å sove lenger om morgenen enn ut å trene, men hvis du ofte opplever mangel på ønske om å trene, kan dette være et tegn på at du trenger å redusere intensiteten og tiden du bruker på trening. Å presse for hardt hver eneste dag vil faktisk gjøre mer skade enn godt.

Når du er i tvil, kan du endre treningen til hvordan du føler deg den dagen, og ikke vær redd for å ta en fridag (eller to!) Hvis du trenger det.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Du blir oftere syk

Å være fysisk aktiv kan bidra til å øke immunforsvaret og avverge sykdom. Men hvis du gjør for mye av det, kan trening også føre til at du blir syk oftere. Noen tegn å se etter som kan indikere at du trener for hardt inkluderer en økning i antall forkjølelser du får, sykdommer som varer lenger enn vanlig, og en økning i hodepine. Dette er en viktig påminnelse om ikke å presse deg selv når du blir syk.

Du er mer støl enn vanlig

Å våkne opp til ømme muskler dagen etter en treningsøkt er å forvente. Men hvis du føler deg støl i flere dager, kan det være på tide å restituere.

Du har problemer med å sove

I likhet med den beskyttende faktoren som trening har på immunforsvaret ditt, kan det også øke søvnkvaliteten. Men det kan også slå motsatt vei og føre til at du opplever søvnløshet og urolig søvn. Hvis du ligger våken om natten og snur på deg, kan det være lurt å vurdere din nåværende treningsrutine.

Du har å gjøre med kroniske eller gjentakende skader

Trening resulterer i ømme muskler, ikke sant? Ja, men hvis du opplever skader som forstyrrer treningsøktene eller det daglige livet ditt, kan det være at du presser for hardt når du trener. Noen tegn på at du ikke bør ignorere er smerter i korsryggen, vondt i ledd eller mangel på mobilitet. En god tommelfingerregel er at enhver skade som ikke blir bedre med hvile, bør sjekkes ut av en lege.

Du opplever stress, depresjon, angst eller uro

Snakker du med partneren din om trivielle ting eller føler deg trist og engstelig mer enn vanlig? Akkurat som manglende treningsøkter kan utløse en følelsesmessig respons, så kan det å trene for hardt utløse en uro i kroppen. Hvis du bruker for mange timer på å løfte vekter og løpe på tredemøllen, kan du ende opp med å bli urolig, stresset, engstelig eller deprimert.

Ta vare på din mentale helse så vel som din fysiske helse ved å ta det med ro når du trenger det. Hvis du fortsatt ikke kan riste av deg den følelsen, kan det være på tide å snakke med en lege.

Du er mer sliten og trøtt enn vanlig

Overdreven tretthet er et stort rødt flagg som må adresseres. Hvis energinivået er lavt, og du ikke klarer å fungere på en vanlig på daglig basis, trener du mest sannsynlig for hardt og ikke tar nok tid til å komme deg mellom øktene. I tillegg, hvis du har redusert energinivå når du trener, kan det også være et tegn på at du trener for hardt.

Relaterte artikler:

Overtrening blant løpere

Trening hver dag

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!