Treningstips for nybegynnere

0
109
Treningstips for nybegynnere

Treningstips for nybegynnere. I dette innlegget får du treningstips for nybegynnere, for å komme i gang med trening og bli i best mulig form.

Hvordan komme i form for nybegynnere

Motivasjonen er på topp, og du kan nesten ikke vente med å komme i gang med treningen. Som nybegynner er det en del du bør tenke på før du går i gang med treningen. Hodet vil ofte mer enn kroppen når man har lite trening i kroppen eller har lite erfaring med trening fra før av. Da er det viktig at du tar det rolig i begynnelsen og lar kroppen få en gradvis tilvenning til økt treningsbelastning.

I denne artikkelen vil du få noen treningstips til hvordan du skal komme i gang med treningen, og hvordan du skal trene for å få en best mulig formutvikling.

Sett deg mål med treningen

Et treningstips for nybegynnere kan være å sette eller flere mål med treningen kan gjøre det enklere å legge opp hvordan du skal trene, og kan også gjøre det enklere å motivere seg for trening når motivasjonen er nede i en bølgedal. Målene bør være spesifikke, realiserbare og tidsbestemte.

Velg en treningsform som passer for deg

Hvilken treningsform som passer for deg, kan avhenge av hvilken preferanser du har fra før av når det gjelder trening. Treningstipset kan være å ikke avfeie noen treningsformer, fordi selv en treningsform du ikke kan fordra nå, kan på sikt være treningen for deg. Finn en treningsform der du får trent opp både utholdenhet og styrke.

Følg et fleksibelt treningsprogram

Et treningstips kan være å følge et fleksibelt treningsprogram vil gjøre det forutsigbart for hva du skal trene og når. Et fleksibelt treningsprogram bør være enkelt å justere etter dine behov, eksempelvis når du har vært syk eller av andre grunner må ta det rolig med treningen. Å følge et treningsprogram kan gjøre det mer motiverende å trene, og er en del av prosessen frem mot målet du har satt deg med treningen.

Ha en gradvis økning i treningsmengde

Å ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet tilpasset ditt formnivå, er helt avgjørende for en god formutvikling. Når motivasjonen er på topp, er det fort gjort å trene for mye og for hardt, uten at kroppen din er klar for det. Det kan ofte føre til svikt i motivasjonen og i verste fall til skader. Et treningstips er derfor å ha en gradvis tilvenning til økt belastning, som hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler.

Sørg for tilstrekkelig med restitusjon

Som nybegynner har du et ekstra behov for restitusjon, siden kroppen din antakelig ikke er vant til belastningen den blir påført. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører, og restituere ellers etter behov. Et treningstips kan være å trene for å restituere, ikke omvendt. Skap et behov for restitusjon, og se på restitusjon som en belønning for deg den treningen du har gjennomført.

Treningstips for nybegynnere

Det beste treningstipset du kan få som nybegynner er å ikke trene for mye, for hardt for raskt. Kroppen trenger tid til å venne seg til en belastning den ikke er vant til, og du må gi den tiden den trenger. Ta det gradvis. Det er ikke bare godt for kroppen, men også for motivasjonen din. Følger du disse treningstipsene, vil du garantert oppleve en formutvikling på sikt.

Relaterte artikler:

Treningstips løping for nybegynnere

Jogging for nybegynnere