Treningsprogram styrke og kondisjon

0
144
Treningsprogram styrke og kondisjon
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

For å få best mulig effekt av treningen din, bør du kombinere styrke- og utholdenhetstrening. Lær mer om hvordan trene styrke og kondisjon.

Styrke vs. utholdenhet

Ja, det er forskjell på styrketrening og utholdenhetstrening, men alle trenger begge typer trening for et godt balansert muskelsystem og et høyt fungerende stoffskifte. Treningen handler om muskelstyrke kontra muskelutholdenhet. Å gjennomføre færre repetisjoner med mer vekt vil hjelpe deg å øke styrken. På den annen side, ved å gjøre flere repetisjoner med lettere vekter, vil det hjelpe deg å bygge utholdenhet. Du trenger absolutt begge deler i treningsrutinen din.

Muskelstyrke er muligheten til å utøve en maksimal mengde kraft for en kort periode. For eksempel å løfte noe veldig tungt. I treningsstudioet kan det være å presse en tung vektstang i 5-8 repetisjoner. I ditt virkelige liv kan det være å flytte et tungt møbel eller skyve bilen ut av en grøft. Det krever styrke.

Muskelutholdenhet er derimot evnen til å gjøre noe om og om igjen i en lengre periode uten å bli sliten. På treningsstudioet kan det hende at du gjør 50 knebøy på rad. I det virkelige livet ditt kan være å bruke beina til å skyve en manuell gressklipper i en time, eller bære kasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Hvordan planlegge styrketreningen din

Mens du er på treningsstudioet, vil du se en rekke mennesker som gjør en rekke styrke- og utholdenhetsøvelser. Effektive styrkeklasser bør inkludere noen øvelser som bygger muskelstyrke og noen som involverer muskelutholdenhet. I den virkelige verden vet du aldri når du trenger styrke eller utholdenhet for å fullføre hverdagslige oppgaver. Når du planlegger dine egne treningsøkter, bør du derfor fokusere både på muskelstyrke og muskelutholdenhet.

Noen dager vil det være bra å fokusere på utholdenhet og bruke lettere vekter med flere repetisjoner. Dette er ofte kombinert med kondisjonstrening. Det er imidlertid avgjørende at du også bruker minst to dager i uken på å løfte tunge vekter, slik at du etter bare noen få repetisjoner opplever utmattelse. Dette holder deg ikke bare sterk, men øker også stoffskiftet. Hvordan? Jo mer muskler på kroppen, jo flere kalorier vil du forbrenne, også når du holder deg i ro. På samme måte bør du også trene utholdenhet med høy intensitet, noe som også vil øke forbrenningen mens du trener, i tillegg til hvileforbrenningen.

Hvordan du kan trene

Hvis du er ute etter et magert, tonet utseende, kan du gjennomføre følgende trening:

  • Styrketrening med tunge vekter minst to dager i uken.
  • Gjennomføre minst 150 minutter med utholdenhetstrening i uken; det er 30 minutter om dagen i de fleste dager for å forbrenne kalorier og redusere kroppsfett. Det beste alternativet er å fokusere på intervalltrening som kombinerer kardiovaskulær aktivitet med muskelutholdenhetsøvelser. For eksempel HIIT intervaller.
  • Velg et sunt kosthold med minst mulig bearbeidet mat, inkludert mye magert protein og grønnsaker sammen med litt frukt og sammensatte karbohydrater. Kutt ut sukker og alkohol.

Relaterte artikler:

Hvorfor er styrketrening viktig

Hva gjør styrketrening med kroppen

Annonse fra X-LIFE