Treningsprogram slanking og styrke

0
85
Treningsprogram slanking og styrke
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Hvis slanking og mer muskler er ditt mål, er det ofte effektivt å utføre styrketreningsøvelser regelmessig. Lær mer om slanking og styrke.

Å løfte vekter regelmessig er imidlertid ikke noen garanti for at du forbrenner kroppsfett eller går ned i vekt. Kombinere styrketrening med et sunt og balansert kosthold for å oppnå målene for vektkontroll og kroppssammensetning.

Fettap

Å kombinere styrketreningsøvelser (som vektløfting) med en kalorifattig diett kan hjelpe deg med å bli kvitt uønsket kroppsfett, spesielt rundt livet. En studie publisert i 2013 rapporterer at mens vekttrening uten slanking ikke påvirker kroppssammensetningen, reduserer du kaloriinntaket kombinert med vektløfting, reduserer fettet rundt magen og forhindrer tap av mager muskelmasse som kan oppstå under slanking.

Lavere kolesterol

Slanking og styrketrening kan bidra til å senke kolesterolnivået i blodet og redusere risikoen for å utvikle hjertesykdom. En studie publisert i 2012 fant at å kombinere vekttrening med et kalorifattig kosthold førte til lavere lipoprotein med lav tetthet, eller LDL, kolesterol og totalt kolesterolnivå hos overvektige forsøkspersoner med høyt blodkolesterol. Forskere som gjennomførte denne studien fant at lavere proteininntak, bestående av mindre enn 22 prosent av totale kalorier fra protein, førte til større forbedringer i LDL-verdier.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Vekttap

Motstandstrening fører vanligvis ikke til vekttap med mindre du kombinerer det med en diett med redusert kaloriinnhold. Studiene publisert i 2012 og i 2013, fant begge at en kombinasjon av at et kosthold med redusert kaloriinnhold og motstandstrening hjelper for vekttap og reduserer midjeomkretsen. Hvis vekttap er målet ditt, bør du redusere matinntaket med 500 til 1000 kalorier per dag for å miste ca. 0,5 til 1 kgper uke.

Økt styrke

Selv om du kanskje tror at å senke kaloriinntaket ditt betyr en reduksjon i kroppsmasse og styrke, kan du legge til styrketrening i planen din faktisk øke styrken din selv om du går ned i vekt. En studie publisert i 2008 fant at eldre voksne som fulgte et kalorifattig diett og trente styrke regelmessig, økte styrken, til tross for en reduksjon i muskelmasse som skjedde under vekttap.

Forbedret diabetisk kontroll

Hvis du er overvektig eller har diabetes, kan et sunt kosthold med redusert kaloriinnhold kombinert med trening hjelpe deg med å få blodsukkernivået under kontroll. Slanking, med eller uten styrketrening, bidrar til å forbedre glykemisk kontroll og risikofaktorer for hjertesykdom hos overvektige forsøkspersoner med type 2-diabetes, ifølge en studie publisert i 2010. Prøv å kutte ut sukkerholdige drikker som brus, søtsaker og raffinerte korn (for eksempel hvitt brød og hvit ris) for å senke kaloriinntaket.

Relaterte artikler:

Går ikke ned i vekt

Gå ned i vekt med styrketrening

Annonse fra MILRAB