Treningsøvelser med vekter

0
56
Treningsøvelser med vekter
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Lær mer om treningsøvelser med vekter. Du kan bruke manualer, vektstenger eller kettlebells når du gjennomfører disse effektive treningsøvelsene.

Frie vekter inkluderer hvilken som helst vekt du kan ta opp og bevege deg rundt med, for eksempel manualer, vektstenger og kettlebells. I motsetning til maskiner der bevegelsen – og du – er fast, tillater frie vekter deg å jobbe med alle bevegelsesområder du ønsker. Dette krever at du arbeider mot tyngdekraften og bruker de stabilisatormusklene.

Denne nybegynnervennlige frivektrutinen er et flott sted å starte.

Bro med manual

  • Ligg på ryggen med knærne bøyd og føttene flatt mot underlaget. Plassere en manual rett over hoftebeinet, og hold den på plass med hendene.
  • Engasjere kjernen din og skyv opp gjennom hælene, og press hoftene opp mot taket og engasjere setemusklene mens du presser opp. På toppen skal kroppen din danne en rett linje fra skuldre til knær.
  • Pause her, og gå deretter tilbake til startposisjon.

Utfall med manualer

  • Hold en manual i hver hånd med armene nede ved siden av deg og føttene i skulderbredde fra hverandre.
  • Løft høyre fot fra underlaget og ta et stort skritt fremover, bøy kneet og senk kroppen mens du går. Stopp når høyre lår er parallelt med underlaget. Forsikre deg om at brystet holder seg stolt og at skuldrene holder seg bakover gjennom hele bevegelsen.
  • Skyv opp fra høyre fot, tilbake til startposisjon.
  • Gjenta utfall med venstre bein.

Skulderpress over hodet

  • Stå med føttene i skulderbredde fra hverandre og hold en manual i hver hånd.
  • Ta vektene opp til fronten på skuldrene, håndflatene vendende ut.
  • Hold kjernen avstivet og overkroppen oppreist, skyv manualene opp og strekk armene.
  • Pause på toppen, slipp deretter forsiktig ned, bøy albuene og la vektene komme tilbake til over skuldrene.

Enarms roing med manual

  • Plassere deg ved siden av en benk, bord eller annen forhøyet overflate, og avstiv deg selv med overkroppen litt bøyd.
  • Hold en manual i den ledige hånden.
  • Ro opp, trekker albuen opp og tilbake.
  • Pause øverst, slipp deretter forsiktig ned og gjenta.

Gulvpress med manualer

  • Ligg med ryggen og føttene flatt mot underlaget med en manual i hver hånd.
  • Plassere overarmene i en 45-graders vinkel mot kroppen din med manualene i luften.
  • Skyv manualene opp ved å strekke ut armene.
  • Pause øverst, deretter tilbake til startposisjon.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Treningsøvelser hjemme

Enkle treningsøvelser