Motbakketrening for løpere
Motbakketrening for løpere
12. november 2017
Treningsintensitet for nybegynnere
 Treningsintensitet for nybegynnere
13. november 2017

Treningsmotivasjon for løping om vinteren

Treningsmotivasjon for løping om vinteren

Treningsmotivasjon for løping om vinteren

Treningsmotivasjon for løping om vinteren.  Lær hvordan du kan sette deg mål og trene smart for å motivere deg for løping om vinteren.

Treningsmotivasjon

Om du allerede sliter med å motivere deg for løping, blir det kanskje ikke noe enklere når vinteren nærmer seg med stormskritt, temperaturen faller og det blir tidlig mørkt. Men ikke la høsten og vinteren stoppe deg fra å trene løping.

I dette innlegget vil du få tips til hvordan du kan få økt treningsmotivasjon for løping.

Sett deg et mål med å trene løping om vinteren

For å holde deg fokusert på løpetreningen om vinteren, sett deg realistiske mål for hva du ønsker å oppnå med treningen gjennom vinteren. Sett deg milepæler gjennom hele vinteren for hva du ønsker å oppnå med treningen.

Vinteren er ikke tiden for å sette nye rekorder, så målene bør kanskje ikke være å sette nye personlige rekorder på forskjellige distanser. I stedet kan du eksempelvis ha som mål å gå ned i vekt, eller øke treningsmengden inntil et visst nivå i løpet av vinteren.

Kombinere løping med alternativ trening

Alternative former for trening har sine fordeler. Treningen kan gjøre deg sterkere på områder løpingen ikke strekker til. Alternativ trening kan bidra til at du ikke pådrar deg løpeskader, og at du restituerer raskere etter treningsøkter.

Nøkkelen for å utnytte den alternative treningen maksimalt, er å ha en tilnærming til treningen som en løper. Løping har sine åpenbare styrker. Fart, utholdenhet og pågangsvilje. Men med disse styrkene, er det også potensielle svakheter; Risiko for skader i muskulatur, sener, ledd og leddbånd, og for lite trening av overkropp og dårlig fleksibilitet.

Kle deg smart når du trener løping om vinteren

Løpsopplevelsen og treningsmotivasjonen kan bli bedre når du har kledd deg etter forholdene når du trener løping om vinteren. Færrest mulig plagg gjør at komforten bli bedre når du trener løping. Det er viktig med luft mellom plaggene, og denne luften er tørr. Da vil isolasjonen bli best.

Lite klær er best når du trener løping om vinteren

Feilen mange løpere gjør når de kler seg om høsten og vinteren, er at de kler seg for varmt. Da blir du svett og våt. Ikke bruk bomull, men syntetisk fiber eller ull på kroppen. Ull holder deg varm, selv om den blir våt.

Regelen bør være at det kjennes kaldt når du går ut for å gjennomføre løpeturen. Etter hvert vil temperaturen bli behagelig. Derfor må du tåle å være litt kald i oppstarten av løpeturen. Ikke fall for fristelsen å ta på mer klær, selv om det kjennes kaldt.

På høsten, når det er mellom 1 og 5 plussgrader, passer det bra med et tynt ullunderlag på overkroppen, med løpetights og vindjakke som ytterplagg. Regner det kan du ha en helsetrøye under laget med ull. Helsetrøyen sørger for at ullen ikke klistrer seg til kroppen når det blir vått, noe som kan være ubehagelig når du løper.

Om vinteren, når det er minusgrader, kler du deg etter samme prinsippet som om høsten, men med et ekstra lag ull når det er streng kulde. Det kan også være aktuelt å ha et lag fleece over laget med ull ved streng kulde, og ha en vintertights. Pass på at du har ullsokker på føttene.

Glem fart når du trener om vinteren

Vinteren er tiden for å bygge treningsvolum, heller enn å trene opp fart. Det betyr ikke at du skal droppe løpetrening med moderat til hard intensitet om vinteren, men at det ikke er så viktig om denne treningen går i den farten du ønsker.

Dersom du trener løping med høyere intensitet i streng kulde, gjennomfør treningen der det er mildere, gjerne litt opp i høyden. Prøv å gjennomføre denne treningen midt på dagen, fordi da er temperaturen høyere en tidlig om morgenen eller sent på kvelden.

Å slippe å trene hardt gjennom vintermånedene, kan være god treningsmotivasjon for deg.

Oppvarming når du trener løping i kulde

Oppvarming blir enda viktigere når du trener løping i streng kulde. Sannsynligheten for at muskulaturen ikke er skikkelig varm øker ved trening i kulde, og følgelig vil risikoen for skader også øke. Du bør forlenge tiden du varmer opp i forkant av trening med moderat til hard intensitet, avhengig av hvor kaldt ute. Pass på at du ikke stopper opp når du trener ute i kaldt vær, siden du kjøles ned fort.

Økt fettforbrenning når du trener løping om vinteren

Når du trener løping om vinteren, bruker kroppen mer energi på å holde en stabil kroppstemperatur, og du forbrenner dermed mer fett.

I tillegg har studier har vist at kroppen forbrenner mer av det dårlige fettet, når det er kaldere temperaturer om vinteren.

Kroppen har to typer fett, hvitt og brunt. Hvitt er det dårlige fettet, og er mest brukt til å lagre energi. Brunt fett produserer varme, som forbrenner energi lagret i hvitt fett. Dette er kjent innen forskning, men et studie oppdaget at kroppen omdanner hvitt fett til brunt fett i enda større grad om vinteren.

Å gå ned i vekt i løpet vintermånedene, kan være treningsmotivasjon for å opprettholde løpingen gjennom de kalde vintermånedene.

Kontinuitet i løpetreningen

Å ta en pause fra løping i 5-6 måneder er ikke en god idé, dersom målet er en jevn formutvikling for at du skal bli en best mulig løper. Selv om det selvfølgelig vil hjelpe på å gjennomføre annen alternativ trening, må du sørge for å kontinuitet i løpetreningen, og det oppnår du ved å trene løping hele tiden.

Tenk deg hvilket treningsgrunnlag du får dersom du trener løping gjennom hele vinterhalvåret, og la det være treningsmotivasjon for løping om vinteren.

Treningsmotivasjon for løping om vinteren

Du kan bygge treningsmotivasjon for løping om vinteren gjennom å legge til rette for løping når det er kaldt. Sørg for å ha riktig bekledning når du trener løping om vinteren, og ikke kle deg for varmt. Roe ned på den harde løpetreningen, og ha heller fokus på å bygge opp treningsvolum, trene styrke og alternativ trening.

Skal du bli god til å løpe, må du løpe hele året, ved å sørge for kontinuitet i løpetreningen, som vil gjøre deg til en bedre løper.

Relaterte artikler:

10 tips for å forebygge skader ved løping

Grunnleggende basistrening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *