Treningsintensitet for nybegynnere
 Treningsintensitet for nybegynnere
13. november 2017
Løpetrening når det er glatt ute
Løpetrening når det er glatt ute
14. november 2017

Treningsmotivasjon for å løpe intervaller

Treningsmotivasjon for å løpe intervaller

Treningsmotivasjon for å løpe intervaller

Treningsmotivasjon for å løpe intervaller. Lær hvordan du kan sette deg mål og trene med riktig intensitet for å motivere deg for intervall.

Å gjennomføre intervalltrening kan være en salderingspost for mange løpere, i den forstand at mange velger å la være å løpe intervaller fordi det er for hardt. Intervalltrening er for mange synonymt med å pine seg gjennom en smertefull treningsøkt. En viktig årsak til at mange opplever intervalltrening på denne måten, er at intervall blir trent feil.

I dette innlegget kan du få treningsmotivasjon for å løpe intervaller gjennom tips som kan være til hjelp for deg.

Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå med intervalltreningen

Sett deg realistiske mål for hva du ønsker å oppnå med å trene intervall. Intervalltreningen bør inngå i et treningsprogram, der du kombinerer trening med ulik intensitet.

Hvilken målsetting kan du ha med intervalltreningen isolert sett, eller i sammenheng med annen løpetrening?

Sett deg konkrete og målbare mål, som å gjennomføre intervalløkter på en bestemt tid, eller at intervalltreningen skal gjennomføres på en måte som bidrar til at du greier å løpe en distanse på en bestemt tid. Det sistnevnte kan imidlertid være vanskelig å måle.

Gjennom å sette seg konkrete og realistiske mål, kan det bidra til treningsmotivasjon for å løpe intervaller.

Gjennomfør intervalltreningen nå

Ikke let etter tid for å gjennomføre intervaller, eller finn «gode» unnskyldninger for å ikke gjennomføre intervalltreningen. Tren intervaller nå. Spørsmålet er ikke om du kan trene intervaller, men om du vil.

Sett opp når du skal trene intervall på samme måte som du avtaler et møte

Sett opp et treningsplan hvor du legger inn intervalltreningen du skal gjennomføre. Å forplikte seg på samme måte som når du setter opp og planlegger et møte, vil gjøre det vanskeligere å droppe ut.

Tenk positivt

Oppnå treningsmotivasjon for å trene intervaller med å endre tankeprosesser rundt treningen. Tenk på hvilken form du kommer i og hvor mye fett du forbrenner når du trener intervall. Når du er stiv eller støl etter en intervalløkt, tenk at det er nå du blir sterkere og raskere, når muskulaturen reparerer seg selv etter en hard treningsøkt.

Se på intervalltrening som en måte å stresse ned på. Tenk at hvis intervalltreningen ikke utfordrer deg, vil denne treningen heller ikke gjøre deg bedre. Det er en grunn til at du trener intervall.

Før treningsdagbok

Før treningsdagbok for å se fremgangen du får med intervalltrening. Det vil føre til en opplevelse av mestring, og kan skape treningsmotivasjon for å løpe intervaller også i fremtiden. Bruk en fysisk logg, eller en digital treningsdagbok.

Trene intervaller med riktig intensitet

I iveren etter å løpe raskest mulig intervaller, blir intervalltrening ofte gjennomført med altfor hard intensitet. Mange løpere går ut alt for hardt ut, og møter veggen når de er halvveis gjennom intervallene. Det er lite som er mindre motiverende enn å trene intervall på denne måten.

Du må trene intervaller med riktig intensitet. Prøv deg frem, og tenk at det siste intervallet helst skal være det raskeste.

Trene intervaller progressivt

Progressiv intervalltrening i denne sammenhengen vil si at du kan variere farten og intensiteten innenfor det enkelte intervallet, eller fra et intervall til et annet. Å løpe intervaller progressivt på denne måten vil gi deg en rekke fordeler som løper, både fysisk og mentalt.

Progressiv intervalltrening vil gjøre treningen mer motiverende, og kan bidra til en jevnere formutvikling.

Dersom du løper intervallene progressivt raskere innenfor hvert intervall, og mellom intervallene, venner kroppen og muskulaturen seg gradvis til den økte belastningen. Trener du på denne måten oppleves ikke intervalltreningen så hard, og treningsøkta kan bli mer gøy og motiverende.

Progressiv intervalltrening er en fin øvelse i å disponere kreftene gjennom hele økta. Å trene seg opp i å disponere kreftene er viktig når du konkurrerer. Det gjelder for alle distanser, og spesielt i langløp som maraton. Dersom målet med intervalløkta er å løpe intervallene progressivt raskere, der det siste intervallet skal være det raskeste, blir du hele tiden nødt til å disponere kreftene.

Å trene intervaller progressivt kan være en effektiv måte å bygge treningsmotivasjon for å løpe intervaller.

Treningsmotivasjon for å trene intervaller

Intervalltrening kan være tøft, men ikke tøffere enn at alle kan gjennomføre denne type trening ut ifra eget formnivå. Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå med intervalltreningen, og trene med riktig intensitet. Ha en positiv innstilling og tenk positivt.

La intervalltrening bli din greie.

Relaterte artikler:

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *