Kortintervall for nybegynnere
Kortintervall for nybegynnere
20. november 2017
Treningsintensitet på langturer
Treningsintensitet på langturer
21. november 2017

Treningsklær når du løper om vinteren

Treningsklær når du løper om vinteren

Treningsklær når du løper om vinteren

Treningsklær når du løper om vinteren. Lær hvordan du kan kle deg riktig om vinteren, for å motivere deg for løping når det er kaldt ute.

Kle deg riktig når du trener løping om vinteren

Hvordan du kler deg om vinteren kan i ytterste konsekvens være forskjellen på løpetrening eller ikke når det er kaldt ute. Det betyr ikke at du skal ta på deg en masse klær for å holde deg varm, men kle deg riktig etter forholdene.

I dette innlegget vil du få tips til hvordan du skal kle deg riktig for løping ute om vinteren.

Motivasjon for å trene løping om vinteren

Når kvikksølvet kryper under null, kan det gjøre det enda vanskeligere for mange å motivere seg for løping om vinteren. Hvis du i tillegg kler deg feil, kan det være enda et skudd for baugen, med tanke på motivasjon for å trene løping ute når det er mørkt og kaldt ute.

Noe av det fine med løping er at du trene året rundt, uavhengig av vær og føre. Tar du visse forholdsregler, med tanke på bekledning, kan du løpe ute også når det er streng kulde.

Løping om vinteren krever en viss planlegging, for å forsikre deg om at du ikke ender opp langt hjemmefra, kald og forfrossen. Ingenting er mer ubehagelig enn å være langt hjemmefra med feil bekledning.

Kle deg lag for lag når du trener løping om vinteren

Å kle seg lag for lag med funksjonelt treningstøy, der det er et tynt lag med luft mellom hvert lag, er den beste måten å kle seg når du skal ut å løpe om vinteren. Dette gjelder også for føttene, dersom det er så kaldt at du må ha flere lag sokker på deg.

Bruk en løpetights som er tykkere når du trener løping om vinteren. Alternativt kan du kle deg i flere lag ull, også på beina.

Hva slags type klær du bør bruke når du trener løping om vinteren

Det beste du kan kle deg med når det er kaldt ute er ull. Ull holder på varmen, transporterer vekk fuktighet, og holder deg varm også når det blir fuktig. Alternativt kan du bruke treningstøy av syntetisk materiale, men det er ikke like bra som ull. Ull er også det beste materialet i sokker, for at du skal holde deg varm på føttene.

Ha et beskyttende lag ytterst

Det er viktig at du har et beskyttende ytterlag utenpå, eksempelvis en vindjakke, for å hindre vind og regn og trenge igjennom. Det er viktig at det beskyttende ytterlaget er pustende, som for eksempel Gore Tex eller andre type materialer som puster. Dette er viktig for å få transportert vekk fuktighet vekk fra kroppen.

Dekk til kroppen så mye som mulig når du trener løping om vinteren

Sørg for å ha vanter eller votter for å beskytte hender og fingre. Det er også viktig at du dekker til ører. Dette er områder som er utsatt for forfrysning. Ved ekstrem kulde bør du også dekke til nese, men du bør som regel unngå å dekke til områder der du puster ut og inn, fordi plagg over disse områdene vil bli våte og kan føre til forfrysninger.

Ikke kle deg for varmt

Kler du deg for varmt kan det føre til at du svetter mye, som igjen kan bidra til at fuktigheten gjør deg kald. Et tips for å unngå dette er å ikke ha på seg mer klær enn at det kjennes kaldt når du starter å løpe. Etter hvert som du får opp varmen, vil følt temperatur på kroppen være best mulig tilpasset temperaturen ute.

Treningsklær når du løper om vinteren

Ikke la feil bekledning når du trener løping om vinteren ødelegge løpsopplevelsen din når det er kaldt ute. Det er viktig at du ikke kler deg på en måte som går utover funksjonaliteten når du trener løping. Ikke for mye, men heller ikke for lite. Kle deg lag på lag med ull. Er det streng kulde kan du ha et lag fleece over ullagene, med en beskyttende vindjakke som ytterlag. Sørg også for å ha ullsokker på føttene.

Relaterte artikler:

Effektiv vintertrening for løpere

Effektiv løpetrening ute om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *