Treningseffekt når du jogger

0
721
Treningseffekt når du jogger
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Treningseffekt når du jogger. Lær mer om hva du trener når du jogger, og hvordan du kan ha best mulig treningseffekt med jogging.

Hva man trener ved jogging

Jogging kan være en effektiv og motiverende måte å komme i form på. I og med at jogging blir gjennomført med relativt lav intensitet, kan det være lettere for mange å komme i gang med trening. Jogging kan gi det bedre aerob kapasitet og gjøre deg mer utholdende. Du styrker også muskulaturen i beina.

Øke aerob kapasitet med jogging

Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen. Når du jogger går pulsen opp, og kan bidra til at du øker din aerobe kapasitet.

Økt styrke når man trener jogging

Når du jogger vil det øke styrken i beina dine, og til en viss grad også kjernemuskulaturen. Det er spesielt legger, lår og setemuskulaturen som blir styrket når du jogger.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Intensitet når du jogger

Jogging er vanligvis forbundet med trening med lav intensitet, men det er fullt mulig å trene i joggetempo og likevel trene med høy intensitet. Dette gjelder spesielt nybegynnere og utrente. Å trene i joggetempo med høyere intensitet er greit så lenge trening med moderat til hard intensitet ikke utgjør en for stor del av den totale treningsmengden din. En generell regel kan være at trening med høyere intensitet ikke bør overstige 20 prosent. For nybegynnere kan denne type trening være betydelig mindre.

Hvordan ha best mulig treningseffekt med jogging

For å ha best mulig treningseffekt med jogging, kan du variere mellom å jogge med lav til moderat intensitet. Trener du i en kupert løype vil pulsen naturlig gå opp i motbakkene, slik at du får variert noe med hvilken intensitet du øker. Å trene med noe høyere intensitet når du jogger, kan bidra til økt formutvikling, slik at du raskere kan komme i form løping.

Hva trener man ved jogging

Jogging kan være en inngang til å trene løping for de aller fleste, og vil på sikt gi deg bedre utholdenhet og overskudd i hverdagen. Jogging gir deg også økt styrke i bein- og setemuskulatur, og også til en viss grad kjernemuskulaturen.

Relaterte artikler:

Jogging som trening

Jogging for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!