Treningen som er enkel komme i gang med

T

Treningen som er enkel komme i gang med. Lær mer om hvilken trening for nybegynnere som kan være enkel og motiverende å komme i gang med.

Trening som er enkel å komme i gang med

For mange kan terskelen for å komme i gang med trening være høy. For nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med trening fra før, kan jogging eller annen utholdenhetstrening være for hardt å starte med, selv med små treningsmengder og lavt tempo. Da kan det å gå tur som trening være en perfekt treningsform for å komme i gang med trening. Å gå er noe de aller fleste er i stand til, og kan være en treningsform det er lav terskel for å komme i gang med. Gå turer kan være trening som kan være enkel å komme i gang med, selv for de som er helt utrente.

Enkelt å komme i gang med gåturer

Start med å gå turer i lettere terreng, og gjennomføre korte gåturer. Er du helt utrent er det viktig å ha en gradvis økning med tanke på treningsmengde og intensitet. Etterhvert kan du gå lengre turer, og også øke intensiteten på gåturene noe. Når formen blir bedre, kan du øke vanskelighetsgraden på løypene du går tur i. Velg løyper som er mer kuperte, og hold et tempo som gjør at pulsen går opp i motbakkene. Å gå tur i ulendt terreng, kan gjøre slik at du får en naturlig variasjon med å gå turer med lav og moderat intensitet, uten at det nødvendigvis føles som hard trening. Å få opp pulsen noe på gåturene dine kan bidra til at du blir i raskere og bedre form.

Veksle mellom å gå og jogge

Dersom du er motivert for det, og føler at du vil ta treningen til et nytt nivå, kan du veksle mellom å gå og jogge. Ta utgangspunkt i en treningsøkt der du skal gjennomføre trening i 15-30 minutter. I denne treningsøkta skal du veksle mellom å gå og jogge. Det kan du gjøre i faste intervaller, eller at du jogger i korte perioder når du føler for det. Avhengig av formnivå kan bestemme hvor mye du skal gå, og hvor mye du skal jogge. Eksempelvis kan du jogge i 1 minutt og gå i 4 minutt, og gjøre dette til du når ønsket treningstid. Er du i bedre form, kan du øke tiden du jogger, og korte tilsvarende ned på hvor mye du går.

Trening som er enkel komme i gang med

Trening som er enkel å komme i gang med, skal være trening med utgangspunkt i ditt formnivå, der du har en gradvis økning i mengde og intensitet som hele tiden er i samsvar med hva kroppen din tåler av belastning. Dette er viktig for at du skal opprettholde motivasjonen for trening og redusere risikoen for skader. Å gå tur kan være en motiverende og skånsom og enkel måte for å komme i gang med trening.

Relaterte artikler:

Hvorfor gå tur

Effekt av å gå tur

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg