Trening ved forkjølelse

0
124
Trening ved forkjølelse
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Selv om forskning viser at trening ved forkjølelse vanligvis ikke er farlig, bør du gjøre en nøye vurdering om hvorvidt du skal trene eller ikke trene når du er forkjølet.

Burde man trene når man er forkjølet?

Trening ved forkjølelse vil mest sannsynlig ikke forårsake noen komplikasjoner, så fremt du ikke har noen andre underliggende medisinske tilstander, for eksempel astma eller hjertesykdom. Trening ved forkjølelse vil heller ikke forverre formen din, men heller ikke gjør den bedre, så spørsmålet da er om det er noen vits i å trene når man er forkjølet? Mange tror at det å trene med forkjølelse kan forlenge tiden du er forkjølet, men det er ingen forskning som bygger opp under denne forståelsen. Men er det lurt å trene når man er forkjølet, selv om det ikke er farlig?

Hvis du ikke greier å holde deg unna trening, er det viktig at du lytter til kroppen og gjør en nøye vurdering før du gjennomfører en treningsøkt selv om du er forkjølet. Trening ved forkjølelse er greit hvis du har energien til å gjennomføre treningsøkta. Det er greit å trene med forkjølelse hvis symptomene er milde. Du skal ikke trene med forkjølelse hvis du har feber eller har vondt i kroppen. Du skal heller ikke trene hvis du influensasymptomer eller hoster. Hvis du har andre kroniske helseproblemer, skal du heller ikke trene med forkjølelse.

Jogge eller løpe når man er forkjølet

Hvilken form for aktivitet du driver med, kan ha betydning for om du bør gjennomføre trening eller ikke ved forkjølelse. Å gjennomføre hard løpetrening bør du uansett ikke gjøre. Hvor sannsynlig er det at du har energi til å gjennomføre hard løpetrening? Hvilket utbytte vil du ha av treningen? Å jogge eller gå når du er forkjølet er kanskje bedre alternativer. Da trener du med lav intensitet, og justere tempoet etter hvordan du føler deg.

Trening og forkjølelse

Å trene kan være like mye mentalt som det er fysisk, og det å trene med forkjølelse er kanskje ikke det beste med tanke på den mentale biten med trening. Å tvinge seg ut på trening når du egentlig ikke har lyst til det, er kanskje ikke så lurt. Det som kan være lurt er å ha en liten pause i treningen til du kjenner forkjølelsen er på retur. Det kan gi deg et lite overskudd og gjøre treningen mye mer motiverende.

Relaterte artikler:

Trene når man er forkjølet

Trene med feber

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her