Trening triceps

0
15
Trening triceps
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

JANUARSALG PÅ GARMIN!

DU SPARER 25%

Har du trent biceps for å få store armer? Du bør vurdere å trene triceps i stedet. Lær mer om hvorfor du bør trene triceps.

Triceps utgjør 2/3 av armene dine

Triceps er den største muskelgruppen i armene dine, som løper fra albuen til skulderen. Med en hovedfunksjon for å rette albuen, er triceps laget av tre muskelbunter – noe som betyr at de har et større potensial for å vokse. Det mest fremtredende er de laterale og lange hodene som løper fra skulderen til albuen. Det siste hodet, kjent som brachialis eller medialhode, er under de laterale og lange hodene. Det er vanligvis bare synlig når man ser på armene fra siden. Derfor vil trening av disse tre muskelbuntene få armene til å se mye større og mer tonet ut.

Trene triceps for å hjelpe til med komplekse vekttreningsøvelser

Triceps er involvert i mange komplekse vekttreningsøvelser som retter seg mot forskjellige muskelgrupper (f.eks. militære presser, halvpresser, benkpresser, dips). Til tross for at du har et sterkt bryst eller sterk rygg, kan svake triceps forårsake ubalansert muskelvekst og risiko for skade. Med sterkere triceps kan du prestere og utvikle deg bedre.

Skulderstabilitet og funksjonelle bevegelser

Triceps blir ofte oversett når det gjelder skulderstabilitet. Faktisk er den festet til skulderbladene og er involvert i rotasjon og adduksjon av armen. Å ha sterke triceps kan bidra til å stabilisere skulderleddet på toppen av overarmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GJØR ET 

TRENINGSKUPP!

SPAR OPPTIL 40%

Triceps fikserer også albueleddet når underarmen og hånden brukes til fine bevegelser som å skrive. Mer spesifikt har de tre muskelbuntene forskjellige funksjoner – det lange hodet for kraftgenerering, det laterale for bevegelser som krever kraft med høy intensitet og medialet for mer presise, lave kraftbevegelser.

Isolasjon og bekvemmelighet

Dette er av mindre betydning, men mer av et morsomt faktum; Triceps muskler kan trenes individuelt fra hvilken som helst annen muskelgruppe på kroppen din. Spesielt retter triceps-utvidelsen seg bare mot triceps uten hjelp fra andre muskelgrupper. Dette kan bidra til å styrke tricepmusklene og utjevne ubalanser mellom sidene. Triceps-forlengelsesøvelsen kan også gjøres med forskjellige typer motstand og i forskjellige posisjoner, noe som gjør det til en praktisk øvelse å innlemme i treningsrutinen.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene triceps

Hvordan trene triceps

Annonse fra X-LIFE