Trening til halvmaraton

0
95
Trening til halvmaraton
Foto: Adobe Stock

Å løpe 21,2 km er mulig for de fleste løpere. Hvis du kan løpe en 10 km, kan du løpe et halvmaraton. Lær mer om trening for halvmaraton.

Hvorfor bør jeg følge et treningsprogram?

Et treningsprogram vil hjelpe deg med å trene på alt du trenger frem til du står på startstreken løpsdagen. En treningsplan er en god måte å komme igjennom forskjellige typer økter i løpet en uke, uten å sette kroppen i fare for å bli skadet eller overtrenet.

Hva skjer hvis jeg blir skadet når jeg trener for et halvmaraton?

Trene aldri gjennom en skade. Det er bedre å vente til skaden er leget, enn å risikere at du pådrar deg en kronisk skade du ikke blir kvitt. Avhengig av hva slags skade, er det mulig å trene på en måte som ikke legger stress på det berørte området, eksempelvis svømming, sykling eller andre former for alternativ trening. På den måten vil du beholde kondisjonen selv uten å løpe.

Jeg føler at jeg ikke har progresjon når jeg trener for halvmaraton

Fortvil ikke – det tar tid å forbedre seg som løper. Du har kanskje ikke lyst til det, men vær trygg på at du blir bedre hver dag, ettersom hver treningsøkt sakte, men sikkert bygger din styrke og utholdenhet.

Hva slags styrketrening bør jeg gjennomføre?

Styrketrening er et viktig supplement for løpere, fordi det styrker muskler og ledd, noe som kan forbedre løpetid og redusere skaderisiko.

Hvilke sko bør jeg trene med?

Hvis du skal løpe et halvmaraton, er det viktig å ha et par sko som er komfortable og har bra demping. Du risikerer å bli skadet hvis du løper i slitte eller feil sko.

Relaterte artikler:

Løpe halvmaraton

Løpe maraton