Løping på sti og skogsvei
Løping på sti og skogsvei
25. oktober 2018
Restitusjonstrening i 6 km
Restitusjonstrening i 6 km
26. oktober 2018

Trening som virker

Trening som virker. Lær mer om hvilken trening som virker og gir deg styrke, utholdenhet, hurtighet og overskudd til alt du gjør i hverdagen.

Trening som virker effektivt på din formutvikling

Trening som virker kan være trening som gir deg overskudd og forbrenner fett slik at du kan gå ned i vekt. Du forbinder gjerne trening som virker med det å trene for å bli sterkere, raskere og mer utholdende. Løping har alle disse elementene i seg, og det er viktige årsaker til at så mange velger løping som treningsform.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor løping er trening som virker, når du skal velge en effektiv treningsform som passer for deg.

Trening som virker vil gi deg overskudd

Løping er effektiv trening som virker positivt for å gi deg mer overskudd. Når du trener løping blir du sterkere, raskere og mer utholdende, noe som kan bidra til du orker mer, også i dine daglige gjøremål. Trening som virker vil gjøre deg mer opplagt, og løping kan bidra til å gi deg det ekstra overskuddet du trenger for å fungere bedre.

Trening som virker vil gjøre deg mer utholdende

Variert trening med løping kan bidra til å øke din utholdenhet. Når du løper med vekslende intensitet, kan det øke din aerobe kapasitet. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Innenfor all aerob utholdenhetstrening er det avgjørende hvor mye oksygen kroppen kan levere til arbeidende muskulatur. Øker du dette oksygenopptaket, vil du som nevnt være i stand til å løpe lenger og raskere. Når du løper vil du bruke muskulaturen i beina. To faktorer vil være avgjørende for å forbedre musklenes evne til å bruke oksygen. For det første vil hjertet blir sterkere og kan levere mer oksygen. For det andre vil muskulaturen bli bedre til å utnytte oksygenet.

Trening som virker vil gjøre deg sterkere og raskere

Trening som øker din styrke som løper, kan være motbakketrening. I tillegg til at motbakketrening også kan gjøre deg mer utholdende og raskere, kan løping i motbakker styrke muskulaturen i beina. Å løpe i motbakker vil kreve mye kraft for hvert steg du tar, og det kan bidra til å styrke muskulaturen i legger og lår. Veksle mellom å trene med lav, moderat og hard intensitet. Trene intervall, tempotrening, langturer og annen løpetrening med lav intensitet for å bli en raskere løper.

Trening som virker forebyggende

Trene variert og ha en gradvis økning i treningsmengde når du trener løping. Variere med hva du trener av løping og med hvilken intensitet. Variere også med hvilke løyper du trener i. Variasjon i hvordan du trener løping kan være skadeforebyggende ved at du reduserer risikoen for å bli skadet. Ta utgangspunkt i eget formnivå og ha en gradvis økning i hvor mye du trener. Da vil kroppen hele tiden være sterk nok til å tåle økt belastning, noe som kan være skadeforebyggende.

Trening som virker

Trening som virker bør gi deg styrke, utholdenhet og hurtighet. Løping gir deg alt dette og mer til. Trening som virker gir deg overskudd til mer enn bare trening, også overskudd til det dagligdagse gjøremål hver dag.

Relaterte artikler:

Trening som gir deg overskudd

Overskudd til trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *