Hvordan løpe raskere
Hvordan løpe raskere
19. oktober 2018
10 km rolig løping
10 km rolig løping
19. oktober 2018

Trening som gjør deg utholdende

Trening som gjør deg utholdende. Lær hvordan variert trening med vekslende intensitet kan gjøre deg til en utholdende løper.

Trening for å bli mer utholdende

Løping er en av de mest effektive måtene du kan trene utholdenhet på, og du vil i varierende grad få økt utholdenhet avhengig hva du trener og med hvilken intensitet. trening som gjør deg utholdende, og kan gi deg best mulig effekt, kan være variert løpetrening med vekslende intensitet.

Trening med høy intensitet som gjør deg utholdende

Trening med høy intensitet vil gjør deg utholdende, og du kan trene løping der du varierer med hvor hard intensitet du trener og hvor lenge. Effektive treningsformer for å bygge utholdenhet kan være intervalltrening, tempotrening, og motbakketrening. Dette er trening som kan variere med hvilken intensitet du kan trene, og hvor lenge du trener med denne intensiteten.

Intervalltrening som gjør deg mer utholdende

Intervalltrening kan være effektiv utholdenhetstrening og gjennomføres ved at du løper intervaller på tid eller distanse med pauser mellom hvert intervall. Du bør veksle mellom å løpe kortintervall og langintervall for best mulig effekt. Siden intervaller blir løpt over et relativt kort tidsrom, kan intensiteten på denne treningen være høy. Løp intervallene progressivt ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Intensiteten på intervallene vil da ligge mellom moderat til hard intensitet, og typisk vil intervallene bli avsluttet med hard intensitet.

Tempotrening som gjør deg mer utholdende

Tempotrening er en annen effektiv måte å trene opp utholdenheten, enten ved at du trener tempointervaller eller tempotrening uten pauser. Tempointervaller passer bra for nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med denne type trening fra før av. Tempointervall minner mye om intervalltreningen, men intervallene er noe lenger og intensiteten noe lavere, med tilpassede pauser mellom hvert intervall. Dette er mer overkommelig trening for nybegynnere, før de går over til å trene tempo uten pauser. Tempotrening uten pauser er effektiv utholdenhetstrening som trener deg opp i å løpe med høy intensitet over et lenger tidsrom. Intensiteten på tempotreningen vil typisk variere mellom moderat og hard, og intensiteten bør være lavere jo lenger du løper.

Motbakketrening for å øke utholdenheten

Motbakketrening er noe av den mest effektive løpetreningen du kan gjennomføre. Trening motbakker kan bli gjennomført på relativt kort tid, og effekten er god fordi du raskt kommer opp i høy intensitet. Motbakkeintervall kan også være god trening for å trene opp styrke i legger og lår. Når du trener i motbakker får du også trent på løpeteknikk for bedre løpsøkonomi. Motbakketrening som gjør deg mer utholdende kan veksle mellom kortintervall og langintervall, samt sprintintervaller. Intensiteten på de korte intervallene kan ofte ligge opp mot terskel, men siden hastigheten er lavere når du løper i motbakker og intensiteten varer over relativt kort tid, blir belastningen på beina mindre, og det kan gjøre at du reduserer risikoen for løpeskader.

Trening som gjør deg utholdende

Variere med hva du trener av løping med høy intensitet, og kombinere denne treningen med løping med lavere intensitet, for å ha best mulig effekt med tanke på utholdenhetstrening.

Relaterte artikler:

Effektiv løpetrening som vil gjøre deg mer utholdende

Effektiv trening som gjør deg mer utholdende på 10 km

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *