Trening som gir raskere restitusjon

T

Trening som gir raskere restitusjon. Lær mer om hvordan du kan trene for at du skal restituere raskere og redusere risikoen for skader.

Trene for å restituere raskere

Å trene som gjør at du restituerer raskere bør være et mål for alle som trener. Raskere restitusjon kan gi en raskere progresjon i formutviklingen din, også bidra til at du reduserer risikoen for skader. Mange trener på grensen og over av kroppen greier å ta til seg av trening, og manglende restitusjon er i mange tilfeller årsaken. Du kan trene på en måte som gjør at du restituerer raskere.

Rolige treningsøkter etter harde

Å gjennomføre rolige treningsøkter etter harde er et enkelt prinsipp som kan bidra til at du restituerer raskere. Det forutsetter at du trener med lav intensitet når du skal. Hvis du trener hardt etter harde treningsøkter, vil det ofte ikke være nok tid til at kroppen greier å hente seg inn igjen, noe som igjen kan føre til et akkumulert restitusjonsbehov. På sikt kan det føre til skader.

Trening med lavere intensitet gir raskere restitusjon

Ved å la hovedvekten av treningen du gjennomfører være med lav intensitet, kan det bidra til at du restituerer raskere. Trening med lav intensitet vil kreve mindre restitusjon mens trening med moderat til hard intensitet vil kreve lenger tid.

Restitusjonstrening som gir raskere restitusjon

Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere. Gjennomføre restitusjonstrening etter behov, og erstatte gjerne en treningsøkt med høyere intensitet med denne type trening for at du skal kunne hente deg inn igjen.

Trening som gir raskere restitusjon

Trenings som gir raskere restitusjon er gjerne trening med lavere intensitet. Kunsten er å balansere trening med lav, moderat og hard intensitet, der trening med lav intensitet alltid bør utgjøre hovedvekten. Lytt til kroppen og ha hviledager når du føler for det.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg