10 km rolig løping
10 km rolig løping
19. oktober 2018
Løping om høsten
Løping om høsten
19. oktober 2018

Trening som gir fremgang

Trening som gir fremgang. Lær hvordan du kan øke treningsmengde og intensitet og variere treningen for best mulig fremgang.

Fremgang når du trener

De aller fleste av oss som trener har i varierende grad et ønske om fremgang. Når du trener løping, kan det være at du ønsker å fullføre eller løpe en gitt distanse på en bestemt tid. Å ha fremgang vil kreve at du har et mål og plan for hvordan du vil trene for å ha fremgang. Trener du løping kan det innebære at du trener variert løping med varierende intensitet, og sørger for tilstrekkelig med restitusjon mellom treningsøktene.

I denne artikkelen vil du lære mer om trening som gir fremgang, enten du er nybegynner eller en mer erfaren løper.

Øke treningsmengde og intensitet gradvis

Trening som gir fremgang må ha sitt utspring i formnivået til den enkelte løper. Ut i fra dette formnivået skal du ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet på treningen. Å trene for mye og for hardt for tidlig, kan i mange tilfeller ha motsatt effekt. I stedet for fremgang risikerer du å bli i dårligere i form, og i verste fall kan du bli overtrent og pådra deg skader. Ha en naturlig progresjon i hvordan du trener, og la kroppen bestemme hvor mye du skal øke treningsmengde og intensitet. her kan det være store variasjoner fra løper til løper, noe som er helt vanlig.

Fremgang når du trener variert

Trening som gir fremgang er ofte variert. Når du varierer hvordan du trener, både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, kan det bidra til å utsette en utflating i formkurven, og du kan ha en kontinuerlig, jevn og god form formutvikling. Variasjon reduserer også risikoen for skader, fordi variert trening varierer hvordan du belaster kroppen når du trener. Mindre risiko for skader bidrar til bedre kontinuitet i treningen, som igjen vil øke sannsynligheten for fremgang når du trener. Variere løpetreningen med langturer, intervalltrening, tempotrening og fartslek. Fordel annen trening med lav intensitet etter harde treningsøkter og jevnt utover i løpet av en treningsuke.

Fremgang når du trener med vekslende intensitet

Variasjon med tanke på hvilken intensitet du trener, kan bidra til fremgang. Veksle mellom å trene løping med lav, moderat og hard intensitet. Vekslende intensitet på treningen din kan bidra til at du får en jevn og god formutvikling, noe som øker sannsynligheten for fremgang. Husk at hovedvekten av treningen bør bli gjennomført med lav intensitet. En femtedel av treningen kan bli gjennomført med moderat til hard intensitet.

Fremgang med tilstrekkelig restitusjon

Trening som gir fremgang er ubønnhørlig knyttet opp mot hvordan du restituerer når du trener. Når du trener pågår en nedbryting av muskelceller i muskulaturen din. Denne nedbrytingen vil øke ytterligere når du gjennomfører en hard og lang treningsøkt. Som regel vil du da trenge lenger tid på å restituere deg etter treningsøkta, men det vil være individuelle variasjoner for hvor raskt den enkelte kommer seg etter forskjellige typer løpetrening. Noen restituerer fortere, mens andre igjen trenger mye lenger tid. For at du skal ha best mulig fremgang når du trener, er det derfor helt avgjørende at du restituerer tilstrekkelig.

Trening som gir fremgang

Fremgang når du trener vil som beskrevet avhenge av en rekke faktorer. I tillegg vil det være individuelle variasjoner som bestemmer hvor raskt den enkelte opplever fremgang i treningen. Likevel kan vi si at det å ta utgangspunkt i eget formnivå og ha gradvis økning i treningsmengde og intensitet, kan være helt avgjørende. Også variasjon i hvordan du trener vil være en faktor som kan påvirke hvorvidt du opplever fremgang eller ikke.

Relaterte artikler:

Fremgang når du trener løping

Variasjon når du trener løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *