Halvmaraton under 1.30 med motbakketrening
Halvmaraton under 1.30 med motbakketrening
8. oktober 2018
Restitusjonstrening i 60 minutter
Restitusjonstrening i 60 minutter
9. oktober 2018

Trening som gir deg overskudd

Trening som gir deg overskudd. I denne artikkelen vil du lære mer om hva og hvordan du kan gjennomføre trening som gir deg overskudd.

Overskudd av trening

De fleste av oss har hørt at trening gir overskudd, men når du formen ikke er på topp og du går i gang med trening, kan det i etterkant av treningsøkta oppleves som alt annet enn overskudd. Du blir sliten, stiv og støl, alt etter hva du har gjennomført av trening.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gjennomføre trening som gir deg overskudd, nærmere bestemt løping.

For mye og for hard trening gir ikke overskudd

Dersom du som nybegynner har trent løping og vært sliten, stiv og støl i etterkant av treningsøkta, er sannsynlighet for at du har trent feil. Du må starte trening med utgangspunkt i ditt formnivå. Du må prøve deg frem og finne ut hvor mye løpetrening du tåler i løpet av en treningsøkt, og total treningsmengde i løpet av en uke, og øke treningsmengden gradvis ut i fra dette nivået. Dette gjelder ikke bare nybegynnere, men løpere på alle nivå. Likevel er det spesielt viktig for nybegynnere, siden kroppen ikke er vant til belastningen kroppen får gjennom løpetrening. I tillegg til å ha en gradvis økning i treningsmengde, er det viktig at intensiteten ikke er for hard. For hard intensitet øker risikoen for overbelastning og skader.

Det tar tid å bygge overskudd når du trener løping

Motivasjon er en viktig faktor når du trener løping, fordi det vil ta tid får du bygger opp overskudd gjennom løpetrening. Trening som gir deg overskudd skal være trening som er overkommelig og ikke for hard. Du skal ha full kontroll på treningsmengde og intensitet når du trener løping. Da vil du etter hvert greie å opparbeide deg et overskudd gjennom treningen du gjennomfører. Nybegynnere vil ganske raskt merke en formstigning når de trener løping, og relativt raskt også merke at treningen gir overskudd. Mer overskudd kan gi motivasjon for å trene mer, og kanskje også gi mer overskudd til å trene løping med høyere intensitet.

Løpetrening som gir deg overskudd

Som nybegynner bør du starte med trening med lav intensitet. Dette er viktig for ikke å overbelaste muskulatur, sener og ledd. Hvor lenge du skal gjennomføre rolig løpetrening, vil variere fra individ til individ. Etter hvert når du blir i bedre form kan du avslutte rolige løpeøkter med raske stigningsløp. Disse stigningsløpene kan være en forberedelse til løpetrening med høyere intensitet på et senere tidspunkt.

Trene for å restituere

Mange løpere ser på restitusjon som et nødvendig onde for å kunne trene enda mer. Tenk deg at det er restitusjon som gjør deg til en raskere, sterkere og mer utholdende løper. Det er denne treningen som vil gi deg overskudd. Skap et behov for restitusjon, og se heller restitusjon som en bonus for treningen du har lagt ned.

Trening som gir deg overskudd

Trening som effektivt gi deg overskudd er løpetrening der du gradvis har en økning i treningsmengde og intensitet. Dette er trening som gir deg lyst og motivasjon til å trene mer, og som på sikt vil gi deg overskudd i hverdagen og overskudd til å trene enda mer. Ta utgangspunkt i eget formnivå, og bygg opp formen gradvis på kroppens premisser. Det vil være trening som gir deg overskudd.

Relaterte artikler:

Løping som gir deg overskudd

Overskudd til trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *