Trening for å løpe raskere
Trening for å løpe raskere
4. september 2018
Trene hver dag for å løpe maraton
Trene hver dag for å løpe maraton
4. september 2018

Trening som gir deg motivasjon

Trening som gir deg motivasjon

Trening som gir deg motivasjon

Trening som gir deg motivasjon. Lær mer om hva slags trening som gir deg best mulig treningseffekt og gir deg motivasjon til å trene enda mer.

Trening som er motiverende og effektiv

Løping er sannsynligvis den mest effektive treningen du kan gjennomføre året rundt, men mange opplever treningsformen som vanskelig å komme i gang med, tung og lite motiverende. Så hvorfor kan løping være trening som gir deg motivasjon?

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor løping kan være trening som gir deg motivasjon, og hvordan du kan gjøre løpetrening til en motiverende og effektiv treningsform.

En myte at løping er en hard treningsform

Ja, løping kan være en tøff treningsform, men blir det så tøft at du har store problemer med å gjennomføre, trener du mest sannsynlig feil.

Det at mange opplever løping som en hard og lite motiverende treningsform, kan være en myte skapt av feiltrening. Mange som starter opp med løping, har ofte liten eller ingen erfaring med løping med fra før av, og ender opp i et treningsmønster der det blir løpt for mye og for hardt uten at kroppen er vant til belastningen. Konsekvensene er dessverre ofte over belastning og skader, og med det forsvinner all motivasjon for løping som dugg for solen.

En annen myte som handler om løping, er at intervalltrening er og skal være et blodslit for at du skal få ønsket effekt ut av treningen. Faktum er at hvis du trener for hardt, risikerer du å bli overtrent og skadet, og oppnår stikk motsatt effekt av det du egentlig ønsker med intervalltreningen.

Sett deg et mål med treningen

Å sette seg et mål med treningen vil virkepositivt inn på motivasjonen din. Målet kan være å løpe en bestemt distanse, enten for å fullføre eller løpe på en bestemt tid. Det må ikke være en konkurranse, bare du setter deg et mål om hva du ønsker å oppnå et stykke frem i tid.

Følg et fleksibelt treningsprogram. Treningsprogrammet vil gjøre det enklere for deg å motivere seg for treningen, fordi du på forhånd har planlagt hva du skal gjennomføre av trening. Fleksibilitet i programmet vil sikre at du ikke er låst til det som står, men kan gjøre endringer i treningen om nødvendig.

Meld deg på et løp

Meld deg på et løp et år frem tid, ha det som motivasjon for å trene løping. Som vi har vært inne på tidligere vil det å sette seg mål med treningen virke positivt inn på motivasjonen din.

Gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Du skal ta utgangspunkt i eget formnivå, og øke treningsmengde og med hvilken intensitet du trener løping. Om det betyr at du greier å gå og jogge 1 kilometer, da er det det som er utgangspunktet ditt for den videre løpetreningen. Du må være tålmodig, fordi det tar tid for kroppen å venne seg til økt treningsbelastning, men belønningen som venter deg lenger frem i tid blir desto større.

Variert trening som gir deg motivasjon

Mange nybegynner kommer inn i et spor hvor de løper den samme løypa, med samme intensitet, uke ut og uke inn. Når du er startfasen som fersk løper, er det helt avgjørende for deg at treningen gir mening og er motiverende, og da vil variasjon bidra til at løpingen blir mer gøy og meningsfull. Å variere løpetreningen vil også redusere risikoen for å bli skadet, noe som også er utbredt blant nybegynnere. Variasjon vil bidra til å forsinke en utflating i formkurven, noe som kan gjøre at du får en jevn formutvikling og god formutvikling.

Trening som gir deg motivasjon i løpet av en treningsuke kan være at du veksler mellom løping med lav og moderat intensitet, og at du varierer mellom rolig løping, med fartslek, intervall og langtur i løpet av en treningsuke. Variere også med hvilket underlag du løper på, og trening i flate og kuperte løyper.

Hvor hardt du bør trene løping

Trening med høyere intensitet bør ikke være hardere enn at du føler du har full kontroll på tempo og intensitet gjennom hele treningsøkta. I praksis betyr det at du bør trene intervall og annen hard løpetrening med moderat intensitet. Legg opp hardere løpetrening etter dagsformen. Er du sliten eller føler du har lite overskudd til trening, skal du trene løping med lavere intensitet, eller rett og slett ta en hviledag. Det er viktigere for deg å holde på motivasjonen dersom du er en fersk løper, enn at du mister motivasjonen og slutter å løpe.

Trening som gir deg motivasjon

Løping er trening som gir deg motivasjon dersom du lytter til kroppen og utfører løpetrening på kroppens premisser. Sett deg et mål for hva du vil oppnå med løpingen, og øke treningsmengde og intensitet i takt med at formnivået ditt blir bedre. Å variere treningen er både skadeforebyggende og motiverende. Tilpass intensitet på hardere treningsøkter etter formnivå og dagsform.

Relaterte artikler:

15 måter for å holde motivasjonen for løping oppe

Løpetrening som er motiverende

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *