Trening som gir best etterforbrenning

0
138
Trening som gir best etterforbrenning

Lær mer om hvilken trening som kan gi deg best forbrenning i etterkant av treningsøkta, og hvordan du kan trene for best mulig effekt.

Trening som øker forbrenningen

Selv om alle typer trening i varierende grad vil øke forbrenningen din mens du trener og i etterkant, kan noen treningsformer være mer effektive. Løping er en av dem. Variert trening med løping kan gi deg økt fettforbrenning og forbrenning av kalorier, og kan være effektiv trening dersom du har som mål å gå ned i vekt.

Forbrenning når du løper langturer

Å trene ukentlige langturer vil være trening som forbrenner fett både mens du trener og i etterkant av treningsøkta. Etterforbrenningen kan vare opptil 24 timer i etterkant, men hvor mye man forbrenner vil variere fra person til person. Det er når du løper 90 minutter eller mer at forbrenningen virkelig slår inn når du løper langturer, for da har du brukt opp mye av glykogenlagrene du har i kroppen. Langturer kan være en stor belastning på kroppen, så det er viktig at du restituerer skikkelig i etterkant.

Forbrenning når du trener løping med moderat til hard intensitet

Trening med moderat til hard intensitet gir også høy forbrenning, men ved høyere intensitet forbrenner du mer kalorier enn fett. Forskning gir noen holdepunkter for at trening med moderat intensitet kanskje gir den mest effektive forbrenningen når du trener. Også når du trener med høyere intensitet, vil kroppen ha høy forbrenning i etterkant, inntil 24 timer.

Trening som gir best etterforbrenning

Den mest effektive forbrenningen mens du trener og i etterkant av treningen, får du ved å kombinere variert løpetrening med lav, moderat og hard intensitet. Dette er trening som øker forbrenningen av fett og kalorier, og kombinert med sunt og balansert kosthold, kan bidra til at du går ned i vekt. Å trene på denne måten kan også gi deg en jevn og god formutvikling.

Relaterte artikler:

Optimal trening for å forbrenne fett

Effektiv trening som forbrenner fett