Trening som får opp pulsen

0
427
Trening som får opp pulsen


HØSTSALG!



Trening som får opp pulsen. Lær mer hva du kan trene for å få opp pulsen, og hvilke fordeler trening med høy puls kan ha for din formutvikling.

Hvorfor trening som får opp pulsen

Å trene med høy puls kan gjøre deg i bedre form. Når du trener med høyere intensitet kan det bidra til at du øker din aerobe kapasitet slikt du blir mer utholdende. Når du blir mer mer utholdende, orker du mer og kan trene mer. Du får også mer overskudd du kan dra nytte av ellers i hverdagen.

I denne artikkelen vil du lære mer om trening som får opp pulsen, og hvordan og hvor mye du bør trene med høyere puls.

Aerob trening som får opp pulsen

Aerob trening er når muskulaturen får nok oksygenrikt blod tilført fra hjertet og lungene som gjør at du kan løpe lenger og raskere. Du greier å løpe lenge uten at muskulaturen blir stiv. Det er oksygentilførselen som avgjør om treningen er aerob eller anaerob. Å trene aerobt er nyttig for løpere og andre utøvere som driver med utholdenhetsidretter.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VI HAR ALT DU 

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!




Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen.

Hva slags trening som får opp pulsen

Hva slags trening som du kan gjennomføre som får opp pulsen, kan i prinsippet være alle mulige former for kondisjonstrening. Du kan gå turer, løpe, sykle, svømme og aerobics. Lista er på ingen måte utfyllende. Du må velge en aktivitet som passer for deg, og som du kan tenke deg å trene med på sikt.

Hvordan trene for å få opp pulsen

Trening som får opp pulsen vil være trening der du øker intensiteten. Trener du løping kan du da øke tempoet for å få opp pulsen. Hvor mye vil henge tett sammen med ditt formnivå. Har du lite eller ingen trening i kroppen fra før av, kan selv jogging i lavt tempo gjøre at pulsen raskt kommer opp. Som nybegynner bør du ta det rolig i begynnelsen, fordi kroppen ikke er vant til belastningen du påfører den. Ha en gradvis økning i intensitet, i takt med at kroppen venner seg til økt belastning. Fartslek kan være effektiv og skånsom trening som får opp pulsen, der du veksler mellom perioder med lav og høyere intensitet.

Trening som får opp pulsen

Trening med høyere puls bør som hovedregel alltid utgjøre en mindre del av treningen du gjennomfører. Trening med høyere intensitet bør ikke utgjøre mer enn en femtedel av den totale treningsmengden din. Hoveddelen av treningen bør være med lav intensitet. Er du nybegynner bør du den første perioden kanskje bare trene med lav intensitet, før du begynner med trening som får opp pulsen. Ta alltid utgangspunkt i eget formnivå og ha en gradvis økning i treningsmengde og med hvilken intensitet du trener.

Relaterte artikler:

Trening med høy intensitet

Variere hvordan du trener og gjør løping til en livsstil

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!