Hvorfor trene fartslek
Hvorfor trene fartslek
9. november 2018
Fordeler med trening
Fordeler med trening
10. november 2018

Trening som er gøy

Trening som er gøy. Lær mer om hvordan du kan trene som gjør løping til en morsom og motiverende aktivitet.

Trene løping

En del har nok en oppfatning om at løping er en hard treningsform, og slutter å løpe eller styrer unna denne aktiviteten. Men faktum er at hvis du trener løping med utgangspunkt i eget formnivå, har en gradvis økning i treningsmengde og intensitet og trener variert, så kan løping være en gøy, motiverende, og ikke minst effektiv treningsform.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene løping på en måte som gjør det morsomt og motiverende å trene.

Sett deg mål med treningen

Uansett om du er nybegynner eller har drevet med løping i kortere eller lenger perioder, er det helt avgjørende at du setter deg mål for hva du ønsker å oppnå med løpingen. Målene vil være et viktig hjelpemiddel for deg når skal holde motivasjonen for løping oppe. Sett deg kortsiktige og langsiktige mål for hva du ønsker å oppnå. Kortsiktige mål kan ha et perspektiv på alt fra en uke opptil 3 måneder, mens de langsiktige målene kan ha et perspektiv på opptil 3-5 år. Begge type mål vil være viktig for din motivasjon. De kortsiktige målene gjør deg motivert fordi det er noe du kan oppnå og se resultatene av på relativt kort tid, mens de langsiktige målene motiverer fordi du kan oppnå noe større og mer ambisiøst, for eksempel å løpe maraton under 4 timer.

Ta utgangspunkt i eget formnivå når du skal trene løping

Mange nybegynnere starter å trene løping på et nivå som ikke er i samsvar med eget formnivå. Resultatet blir ofte at treningen blir hard, og alt annet enn gøy og motiverende. Du skal treningen med utgangspunkt i ditt formnivå, og om det betyr at du må gå og jogge i begynnelsen, så går det helt fint. Du skal føle mestring, og at treningen er overkommelig. Du skal få lyst til å trene mer. Greier du det, er du et langt steg videre for å gjøre trening til en gøy og motiverende aktivitet.

Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Neste steg er å øke treningsmengden gradvis, etter hvert som du blir i bedre form. Ikke fall for fristelsen det kan være å øke for mye. Lytt til kroppen og la den bestemme når du er klar for å øke treningsmengden. Det viktige er at du skal gjennomføre trening som er gøy, og det gjør du ved å gjøre treningen lystbetont. Som nybegynner kan det være lurt å starte trening med lav intensitet, fordi det er minst belastende for kroppen med tanke på skader. Etter hvert når du føler deg klar for det, kan du legge inn noe fartstrening. Da kan ustrukturert fartslek være en passende aktivitet. Pass på at du ikke trener for hardt, men tren heller med den intensiteten du føler er passende.

Variasjon for å gjøre trening gøy

Å trene i denne samme løypa med samme intensitet uke ut og uke inn, er alt annet enn motiverende, og langt fra trening som er gøy. Du bør variere med hva slags trening du skal gjennomføre. Veksle mellom å trene intervall, fartslek og langturer, og variere med hvilke løyper du trener i. Trene i motbakker, i flate og kuperte løyper, og variere med hvilket underlag du løper på. Variasjon vil garantert gjør treningen mer gøy og lystbetont, og det er bare å være kreativ i hvordan du trener løping.

Trening som er gøy

Trening som er gøy, er trening som motiverende og lystbetont. Trener du med utgangspunkt i ditt formnivå og varierer hvordan du trener, har du et godt utgangspunkt for trening som er gøy. Etter hvert som formnivået ditt blir høyere, vil det være en mer naturlig utvikling å øke treningsmengden, og legge inn små doser med fartstrening, men det er viktig at det skjer på dine premisser. Lytt til kroppen og la den bestemme progresjonen på treningen din.

Relaterte artikler:

Motiverende trening for nybegynnere

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *