Trening rett før man legger seg

0
36
Trening rett før man legger seg

Er du en av de som liker å trene sent om kvelden, kanskje rett før du legger deg? Lær mer om hva du bør tenke på når du trener rett før du legger deg.

Trene rett før man legger seg

Trening på kvelden kan være hensiktsmessig for mange. Ungene har lagt seg og alt er litt roligere ute om kvelden. Endelig får du kvalitetstid for deg selv! Trener du rett før leggetid er det likevel en del ting du bør ha bakhodet. Trening sent om kvelden kan gjøre det vanskeligere å sove, og når du trener blir du sulten og har behov for å spise noe etter trening.

Trening og adrenalin

Når du trener vil treningen utløse adrenalin og endorfiner, noe som vil gjøre deg våken og oppstemt. Har du planer om å ta en treningsøkt rett før leggetid, vil du antakelig trenge tid på å «lande» etter treningsøkta. Legger du rett etter trening, kan det være at du ikke får sove, fordi kroppen er full av adrenalin og endorfiner.

Spise rett før du legger deg

Trener man rett før man legger seg, kan det hende at du blir sulten, noe som gjør at du må spise rett før leggetid. Å spise rett før du legger deg er heller ikke ønskelig, da magen din må jobbe når du prøver å sove.

Trening rett før du legger deg

Å trene om kvelden er helt topp, men du bør gjøre det på et tidspunkt som gjør at du kan roe deg ned og spise, uten at det skjer rett før leggetid. Ta høyde for at du må ha 1,5-2 timer etter at er ferdig med treningsøkta.

Relaterte artikler:

Trening når du er i dårlig form

Hvordan få motivasjon for trening