Trening på tom mage

0
123
Trening på tom mage

Lær mer om hvorvidt du bør trene på tom mage eller ikke, og hvilke fordeler eller ulemper du har ved å trene før du spiser.

Trene på tom mage

Hvorvidt man bør trene på tom eller ikke, er det delte meninger om. Hvilke preferanser den enkelte løper har på dette området vil variere, og det er ikke sikkert at det ene alternativet er bedre enn det andre. For noen fungerer det ikke å trene uten å ha spist, mens andre igjen kan gjøre det konsekvent. Det som er sikkert er at du vanligvis har glykogen lagret i kroppen, nok til å gjennomføre rundt 90 minutters trening med moderat intensitet. Noen mener også at trening på tom mage kan bidra til å øke forbrenningen, men det er ikke underbygd godt nok gjennom forskning. Hvilket tidspunkt du trener på kan kanskje også spille en rolle når har planer om å trene på tom mage.

Trening på tom mage om morgenen

Trening på tom mage om morgenen bør være mulig for de aller fleste, men det forutsetter at du har energibalanse i form av tilstrekkelig glykogen lagret i kroppen. Å gjennomføre en rolig løpetur på 90 minutter, eller en hardere treningsøkt på 60 minutter bør gå greit. Spis normalt kvelden i forveien, for å sikre at du har nok energi til å trene på tom mage morgenen. Er du vant til å spise før du trener, kan det ta litt tid før du venner deg til å trene på tom mage, og du vil antakelig oppleve en sultfølelse på et eller annet tidspunkt i treningsøkta. Det betyr ikke at kroppen ikke har nok energi når du trener, men heller at du er vant med å spise før du trener.

Trene på tom mage andre tidspunkt

Trener du senere på formiddagen, ettermiddag og kveld, har du antakelig allerede fått i deg noe mat, så trening på tom mage vil uansett ikke være noe alternativ. Trener du på formiddagen, noen timer etter du har stått opp, bør du få i deg noe mat før du trener. Forbrenningen har da kommet skikkelig i gang, og du antakelig også føle deg sulten. For å unngå å legge ut på en treningsøkt når du er sulten, bør du derfor sørge for å få i deg noe mat.

Når du ikke bør trene på tom mage

Det er tilfeller du ikke bør trene på tom mage. Er du sulten rett før du skal ut å trene, bør du få i deg noe lett fordøyelig mat. Selv om du antakelig har nok energi, er det lite motiverende å legge ut på en treningstur når du er sulten. Er det mange timer siden du spiste kvelden i forveien, eller har spist for lite dagen før, bør du også vurdere om du skal spise noe før du legger ut på en morgenøkt. Som vi har vært inne på flere ganger tidligere, bør du heller ikke gjennomføre trening på tom hvis du skal trene lenger enn 90 minutter. Det kan gjøres unntak fra dette dersom du har med deg energidrikk som du inntar underveis når du trener. Også hvis du skal gjennomføre en hard treningsøkt med lenger varighet, bør du vurdere å spise før du trener.

Relaterte artikler:

Trene på tom mage

Frokost etter trening