Restitusjonstrening etter langtur
Restitusjonstrening etter langtur
29. oktober 2018
Intervalltrening om vinteren
Intervalltrening om vinteren
29. oktober 2018

Trening om vinteren

Trening om vinteren. Lær hvordan du kan motivere deg for trening om vinteren med riktig bekledning, variasjon og tilpasset treningsmengde og intensitet.

Trene om vinteren

Å trene ute om vinteren kan være en utfordring for mange, særlig når kvikksølvet kryper langt under null, og det er is og snøføre ute. Selv etter et halvår med jevnlig trening, er det ikke uvanlig at treningsmotivasjonen avtar når vinteren står for døren. Likevel, det er fullt mulig å opprettholde både motivasjon og kontinuitet i treningen om vinteren.

I denne artikkelen vil du lære om hvordan du kan opprettholde trening om vinteren, selv om det er kaldt ute.

Legg til rette for trening om vinteren

Dette viktigste du kan gjøre når du skal trene ute om vinteren er at du legger alt til rette og tilpasser treningen. Det betyr først og fremst at du må ha klær og sko tilpasset temperatur og værforhold. Det kan også hende at du bør justere treningsmengde, og med hvilken intensitet du trener. Ofte vil det være mer begrenset hvor du kan trene løping om vinteren, og det vil stille høyere krav til hvordan du varierer løpetreningen.

Trening om vinteren og bekledning

Det kan være en utfordring å kle seg riktig om vinteren når det er kaldt ute. Du bør ikke ha for lite klær, for å unngå å fryse, men du må heller ikke kle deg for varmt. Begge deler kan påvirke treningen din negativt. Kler du deg for mye kan du komme til svette mye, og har du mye klær på deg kan det være lite funksjonelt å løpe med. Kler du deg for lite, kan det ta lenger tid før muskulaturen blir skikkelig varm, og det kan gå utover prestasjonene. Du bør ha et tynt lag ull under en vintertights og lett vindjakke. En lue av ull og ullvanter er også funksjonelt å løpe med. Er det skikkelig kaldt kan du ta et ekstra lag med ull og bruke votter, om nødvendig. En tommelfingerregel kan være at du skal fryse litt når du går ut døra, og kanskje den første kilometeren du løper. Deretter vil du være passe varm. Når det gjelder sko, så bør du bruke de samme løpeskoene du bruker resten av året. Ikke bruk piggsko eller terrengsko, fordi disse skoene ofte har dårligere støtdemping. Med tanke på skader er viktigere at du tenker på at beina dine skal skånes mest mulig mot for hard belastning, fremfor best mulig feste. Tilpass heller farten etter forholdene.

Tilpasse treningsmengde og intensitet for trening om vinteren

Hvis du synes det er krevende å trene ute om vinteren, kan det være at du skal gå ned litt på treningsmengden, og trene mer med lavere intensitet. Vinteren er for de aller fleste utenom sesong, og det kan være viktigere at du har kontinuitet i løpetreningen, fremfor å ha en økning i treningsmengde gjennom hele vinteren. Det er likevel fullt mulig, om ønskelig å øke treningsmengden gradvis gjennom hele vinteren også. Intensiteten på trening om vinteren kan også være lavere. Det går helt fint, siden mesteparten av treningen du gjennomfører skal være med lav intensitet. Greier du å gjennomføre en treningsøkt eller to med hardere intensitet om vinteren, er det helt topp, men som sagt så er det ingen krise om du ikke gjør det om vinteren. Prøv å gjennomføre like mange treningsøkter som i sommerhalvåret, men gå ned på mengden, om ønskelig. Det vil gi deg god kontinuitet i treningen gjennom hele vinteren.

Trening om vinteren med variasjon

Ofte vil det være mer begrenset hvor du kan trene løping om vinteren, og det kan føre til at du løper mye i de samme løypene gjennom hele vinteren. Det vil stille høyere krav til hvordan du varierer treningen. Der det er mulig, bør du variere mellom 2-3 løyper. Legg også inn noe motbakketrening, om mulig. Du kan også legge inn litt fartslek i noen av treningsøktene, for å variere litt med intensitet. Langturer er noe du bør gjennomføre på ukentlig basis. Det kan også være lurt å legge inn litt alternativ trening om vinteren. Langrenn kan være effektiv utholdenhetstrening om vinteren.

Trening om vinteren

Trening om vinteren er viktig for å ha kontinuitet i treningen din. Prøv å gjennomføre samme antall treningsøkter som i sommerhalvåret. Synes du det blir for mye, kan du heller gå ned på treningsmengden. Det samme gjelder for trening med høyere intensitet, ved at du trener mindre med moderat til hard intensitet om vinteren. Ikke la feil bekledning være det som stopper deg fra å trene ute om vinteren. Tenk at du skal kle deg på en måte som gjør deg  passe varm etter at du har løpt 1-2 kilometer, og bruk de samme løpeskoene du bruker gjennom hele året.

Relaterte artikler:

Hvorfor løpetrening om vinteren er best

Treningsklær når du løper om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *