Trening om sommeren

0
45
Trening om sommeren

Lær mer om hvordan du kan trene om sommeren for å opprettholde formnivået, og hvordan utnytte ferien til å bli i enda bedre form.

Trene om sommeren

Sommeren er en fantastisk å trene løping. Forholdene er gode, og ferien kan være en gyllen mulighet for å trene for å bli i enda bedre form. I et land med 5-6 måneder med lave temperaturer og vanskelige føreforhold, er det viktig å utnytte det drøye halvåret du har med gunstige forhold for løping. Likevel kan det for mange være krevende å opprettholde formen, spesielt i ferien, men med enkle grep kan du i det minste opprettholde formnivået du hadde før du gikk ut i ferie.

Trening om sommeren for å opprettholde formnivået

Har du som mål å opprettholde formnivået ditt gjennom ferien, bør du lage et treningsprogram i forkant som du forplikter deg til å følge. Avhengig av hvilken form du er i, må du legge opp treningen på en måte som gjør at du som et minimum skal holde formnivået gjennom sommeren. En enkel måte å gjøre det på er å følge det samme treningsprogrammet som tidligere, men at du går ned på treningsmengden. Når du går ned på treningsmengden, gjør det du på alle treningsøkter, eksempelvis langturer og øvrig trening med lav, moderat og hard intensitet. Trener du på denne måten kan du fint gå ned til 60-70 prosent av den opprinnelige treningsmengden, og likevel opprettholde formnivået gjennom sommeren. Å gå ned i treningsmengde om sommeren kan gi deg mer overskudd og kroppen tid til å hente seg inn igjen.

Trening som sommeren for å heve formnivået

For en del er målet kanskje å bli i enda bedre form gjennom sommeren. Sommeren er ferietid, og de aller fleste har mer tid til å trene. Du kan trene på andre tidspunkt enn ellers, noe som kan gjøre det enklere å planlegge og gjennomføre trening. Følg et treningsprogram som har en gradvis progresjon i treningsmengde, og legg også inn treningsøkter med moderat til hard intensitet. Sørg for å ha en progresjon som kroppen din til enhver tid greier å adaptere, slik at du unngår overbelastning og økt risiko for skader.

Hvordan trene regelmessig om sommeren

For mange kan det være en stor utfordring å trene i ferier, og det kan fort ende opp med 3-4 uker uten trening. Hvis du i tillegg spiser mye og usunn mat, kan det å starte opp igjen med trening etter ferien bli et lite sjokk. I tillegg til å være ute av form har du kanskje også lagt på deg noe kilo, noe som ikke akkurat gjør det enklere å komme i gang med trening igjen. Med relativt enkle grep kan du unngå dette. Hvis du synes det er vanskelig å opprettholde treningen gjennom sommeren, kan du gjennomføre korte, hyppige treningsøkter. Disse treningsøktene vil være enklere å gjennomføre når du har ferie. I tillegg bør du prøve å begrense inntaket av usunn mat. Prøv så langt det lar seg gjøre spise som du vanligvis gjør.

Trening om sommeren

Prøv å utnytte den ekstra tiden du har til rådighet om sommeren til å trene. Har du trent regelmessig gjennom hele vinteren og våren i forkant, kan du, om ønskelig, gå ned noe på treningsmengden for å opprettholde ditt nåværende formnivå. Vil du bli i enda bedre form, er sommeren et ypperlig tidspunkt for å få til det.

Relaterte artikler:

Kom i form til sommeren

Væskeinntak når du trener