Intervalltrening om morgenen
Intervalltrening om morgenen
19. november 2018
Rolig løping om morgenen
Rolig løping om morgenen
20. november 2018

Trening om morgenen

Trening om morgenen

Stock.adobe.com

Trening om morgenen

Trening om morgenen. Lær mer om hvorfor det er bra for deg å trene om morgenen, og hvilken trening du kan gjennomføre.

Trene om morgenen

Mange opplever det som krevende å komme seg ut på trening om morgenen, men når du først har kommet inn i rutinen, vil du ikke trene på andre tidspunkt på dagen. Ved enkel planlegging i forkant av blant annet hva du skal trene og med hvilken intensitet, vil gjøre det mye enklere å motivere seg og komme i gang med treningen.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor du bør trene om morgenen, og hva du kan trene.

Hvorfor du bør trene om morgenen

Trening om morgenen kan gi deg en rekke fordeler. Å trene om morgenen bidra til å du får en bedre døgnrytme, slik at søvnhormonet melatonin skiller seg ut tidligere på kvelden, slik at du får lenger og bedre søvn. Trening gjør deg mer klar for dagen, blant annet ved at det skilles ut adrenalin som gjør deg lys våken. Andre viktige stoffer som bidrar positivt når du trener om morgenen, er serotonin, som hjelper nervecellene og hjernen til å fungere. Dopamin utløses som en del av kroppens belønningssystem, og endorfiner er smertestillende og gir en følelse av lyst og energi. For å få maksimalt ut av treningen bør den foregå ute, for da får du frisk luft og dagslys, i hvert fall i de lyseste månedene i året. Det er også mulig å legge kvalitetstrening til morgenen, eksempelvis intervall eller tempotrening. Hvis du synes det er for krevende, kan du gjennomføre disse øktene på ettermiddagen.

Opparbeide deg rutiner for trening om morgenen

Det kan være lurt å starte med 1-2 ganger i uka der du planlegger å trene om morgenen. Å starte med å trene om morgenen alle treningsøktene, kan bli for mye for de fleste nybegynnere. Planlegg treningen nøye de gangene du skal trene om morgenen, og sørg for at du legger deg tidlig nok slik at du er opplagt morgenen etter. Beregne god tid til treningen slik at du slipper å stresse med å rekke andre gjøremål om morgenen. Etter hvert når du har trent noen uker og måneder, vil du oppleve at du blir lettere å komme seg opp for å trene om morgenen. Når du har gjort det lenge nok, blir det en rutine, og du klarer ikke å la være å trene om morgenen.

Hva du kan trene om morgenen

Som nevnt bør du gjennomføre trening ute, noe som vil enda mer oppkvikkende enn å trene inne. Løping er en effektiv måte du kan trene om morgenen, og er trening du kommer raskt i gang med. Gjør alt klart om kvelden, slik at du kommer deg raskt ut om morgenen. I utgangspunktet kan du trene rolige turer om morgenen, men når du blir mer rutinert på å trene om morgenen, går det også an å gjennomføre treningsøkter med moderat til hard intensitet. Det kan enkelt la seg gjennomføre ved at du trener progressivt. Ha en gradvis økning i intensitet, i takt med at kroppen gradvis venner seg til høyere belastning. Alternativt kan du trene fartslek med moderat intensitet. etter en skikkelig oppvarming er løping med den intensiteten overkommelig for de aller fleste, også nybegynnere.

Trening om morgenen

Trening om morgenen kan oppleves krevende i begynnelsen, men du vil ganske raskt merke at det går lettere og lettere. Det er viktig at du opparbeider deg gode rutiner for å trene om morgenen, og holder det til disse over et lenger tidsrom. Når det først har blitt en rutine, kommer du ikke til å slutte med det, på grunn av fordelene du drar nytte av med trening om morgenen.

Relaterte artikler:

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *