Trening som er motiverende
Trening som er motiverende
16. november 2018
Trene når det er kaldt
Trene når det er kaldt
16. november 2018

Trening og restitusjon

Trening og restitusjon. Lær hvor viktig det er at du restituerer i etterkant av trening, og hvordan du kan restituere mest mulig effektivt.

Restitusjon når du trener

Restitusjon er alfa og omega når du trener. Der når du restituerer at du du blir sterkere, raskere og mer utholdende. Likevel kan nok restitusjon være en utfordring for mange, når lysten og motivasjonen for å trene enda mer er stor.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor viktig restitusjon er, og hvordan du kan restituere effektivt for best mulig resultat.

Trene for å restituere

Formstigningen din kommer mellom treningsøktene, når du restituerer. Belastningen når du trener vil aktivere områder i kroppen som gjør det mulig å tilpasse seg økt treningsbelastning før neste treningsøkt. Men denne adaptsjonen er bare mulig når du hviler eller gjennomfører restitusjonstrening. Målet ditt bør derfor være å optimalisere restitusjonen. I stedet for å restituere for å kunne trene mer, bør du trene for å restituere.

Når du restituerer for å trene, blir restitusjonen «et nødvendig onde». Uten restitusjon vil du ikke oppnå fremgangen du ønsker med tanke på treningen du gjennomfører. Du kan anta at det å gjennomføre en treningsøkt er nok for å komme i form, hvilket ikke stemmer. Når du trener for å restituere ser du løpetreningen opp mot mulighetene restitusjonen gir, og uten restitusjon vil du ikke oppleve den fremgangen du ønsker. Å tenke på trening og restitusjon på denne måten kan bidra til at du greier å balansere trening og restitusjon på en bedre måte, som igjen kan føre til at du blir i enda bedre form med samme treningsmengde.

Trene smart for å restituere raskere

Hvordan du trener vil ha betydning for hvor raskt og effektivt du restituerer. Tar du deg ofte helt ut, vil det ubønnhørlig føre til at restitusjonstiden blir lenger, og effekten ut av treningen vil bli dårligere. En måte du kan trene på for å ikke trene med for høy intensitet, er å trene progressivt. Progressiv trening innebærer at du har en gradvis økning i intensitet gjennom hele treningsøkta, og på den måten vil du trene med variert intensitet, og treningsøkta vil ikke bli så hard. Dermed vil restitusjonen i etterkant heller ikke bli så lang.

Planlegge når og hvordan du skal restituere

Restitusjon bør inngå som en naturlig del av treningsprogrammet ditt, på lik linje med treningen du gjennomfører. Riktig og nok restitusjon kan spare deg for mye frustrasjon med tanke på overtrening og skader. Alt for mange har gått på en smell på grunn av manglende restitusjon, noe som enkelt kunne vært unngått med tilstrekkelig restitusjon. Når du har nedfelt i en plan når og hvordan du skal restituere, vil det være mye enklere å gjennomføre. Effekten av restitusjonen du til enhver tid gjennomfører, skal på ingen måte undervurderes.

Trening og restitusjon

Restitusjon henger sammen med trening, og er helt avgjørende for effekten du har ut av treningen. Se på restitusjonen som en bonus av all treningen du har gjennomført, og nyt den tiden du restituerer. Tenk at du blir i bedre form når du trener, og at dette er en del av din forsikring mot overbelastning og skader.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Effektiv restitusjon etter trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *