20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Trening og pulsklokke

Pulsen din måles etter hvor mange ganger den slår per minutt, og når du hviler er en lavere hjertefrekvens optimalt. Lær mer om trening med pulsklokke.

Forstå pulsen din

Lav hvilepuls kommer av at at et sterkere hjerte pumper mer blod til systemet ditt per slag enn et svakere hjerte, og krever dermed mindre slag per minutt. Fordi hjertet ditt er en muskel – blir det sterkere når du trener det. Under aerob trening brukes store grupper av kroppens muskler over en lengre periode på en jevn, rytmisk måte.

Når du trener, krever musklene oksygen. Jo hardere du jobber med musklene, jo mer oksygen trenger de. Dette oksygenet tilføres musklene dine fra lungene via blodet. Som et resultat, pumper hjertet ditt raskere under en treningsøkt i et forsøk på å levere ekstra oksygen som musklene dine krever.

Å måle pulsen din ved hjelp av en pulsklokke er en god måte å måle effektiviteten på treningen, fordi når du styrker kroppen din gjennom trening, styrker du også hjertet ditt. Å måle hjertefrekvensen din under trening med en pulsklokke, kan hjelpe deg med å bestemme når du presser kroppen din for hardt eller trenger å presse den hardere for å oppnå det nivået av kondisjon du er ute etter.

For å forstå hvordan du kan trene kroppen din ved å analysere pulsen din, er det viktig å forstå de fire forskjellige typer puls.

Hvilepuls

Hvilepulsen din er frekvensen som hjertet ditt slår per minutt i perioder når du er mest avslappet. Hvilepuls kan måles etter at du står opp, eller i løpet av en periode på dagen når du sitter eller slapper av komfortabelt.

Selv om hjertefrekvensen varierer mellom individer, er gjennomsnittlig hvilepuls for en mann mellom 60 og 80 slag per minutt. Gjennomsnittet for en kvinne er mellom 70 og 90. En voksen i god form kan ha en hvilepuls rundt 60, mens en usunn hvilepuls kan være så høy som 100. En meget godt kondisjonert idrettsutøver kan ha en hvilepuls under 40 slag per minutt. For å få en nøyaktig måling av hvilepulsen din ved å bruke en pulsklokke, bør du ta målinger i forskjellige hvileperioder på dagen i løpet av en uke – og deretter beregne gjennomsnittet.

Maksimal hjertefrekvens

Din maksimale hjertefrekvens er den største mengden slag som hjertet ditt har potensial til å nå. Du når makspuls når du har presset hjertet ditt så langt det kan gå under en aerob trening. Det er ekstremt vanskelig å måle maksimal hjertefrekvens nøyaktig. Erfarne utholdenhetsutøvere gjør det på treningslaboratorier ved hjelp av et elektrokardiogram (EKG). Fordi denne målingen er så sofistikert, har forskere utviklet en formel som alle kan bruke.

For å få et inntrykk av din maksimale hjertefrekvens er, trekk alderen din fra tallet 220. Med denne formelen, hvis du er 35, vil makspuls være 185. Det er verdt å merke seg at denne formelen ikke er nøyaktig, men kan være en god pekepinn på hva din makspuls er. Videre er det viktig å forstå at det kan være farlig å prøve å måle din maksimale hjertefrekvens, da du kan forårsake alvorlig skade på kroppen din hvis du presser deg for hardt.

Trening

Treningspulsen din er frekvensen du opprettholder under aerobe treningsøkter i et forsøk på å forbedre utholdenheten. For å trene ordentlig med pulsklokke, bør du trene i et jevnt, rytmisk tempo. Dette vil gjøre det enklere å få konsistente målinger.

Riktig hjertefrekvens å trene på avhenger av treningsmålene dine og er mye diskutert blant profesjonelle. For å fremme generell kondisjon kan du trene med så lite som 50 prosent av makspuls, eller så høyt som 70-80 prosent av din maksimale hjertefrekvens.

For mer erfarne idrettsutøvere argumenteres det for at dette tallet kan være over 70 prosent og så høyt som 80 prosent av makspuls. Lavere intensitet anbefales for nybegynnere. Du vil sannsynligvis nå 50-60 av makspuls når du går raskt, og 60-70 når du løper i et jevnt tempo. Og 70 til 80 av makspuls når løper du i et raskt tempo over lengre perioder.

Hvordan pulsklokke fungerer

Å bruke en pulsklokke er veldig enkelt. De mest effektive monitorene måler pulsen din med en sender som plasseres over hjertet og holdes på plass av en justerbar stropp rundt brystet. Akkurat som et elektrokardiogram (EKG) oppdager senderen elektrisk aktivitet. Denne aktiviteten videreformidles til en pulsklokke med et grafisk display.

Relaterte artikler:

Kan makspuls trenes

Høy makspuls i forhold til alder

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!