Trening og psykisk helse

0
56
Trening psykisk helse
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Det er mange grunner til at fysisk aktivitet er bra for kroppen din. Visste du at fysisk aktivitet også er gunstig for din mentale helse og velvære?

Hva er fysisk aktivitet?

På et veldig grunnleggende nivå betyr fysisk aktivitet enhver bevegelse i kroppen din som bruker musklene dine og bruker energi. En av de beste tingene med fysisk aktivitet er at det er uendelige muligheter, og det vil være en aktivitet som passer nesten alle.

Det anbefales at den gjennomsnittlige voksne skal trene mellom 75 og 150 minutter med trening i uken. Dette kan enten være moderat intensitetstrening, for eksempel å gå eller sykle, eller det kan være aktiviteter med høyere intensitet, som løping, svømming, aerobics eller hopping med tau. Enhver aktivitet som øker pulsen, får deg til å puste raskere og får deg til å føle deg varmere når du trener.

Hvilken innvirkning har fysisk aktivitet på velvære?

Fysisk aktivitet har et enormt potensiale for å forbedre vårt velvære. Selv en kort økt på 10 minutter rask gange øker vår mentale årvåkenhet, energi og positive humør. Deltakelse i regelmessig fysisk aktivitet kan øke selvtilliten vår og kan redusere stress og angst. Det spiller også en rolle for å forhindre utvikling av psykiske helseproblemer og for å forbedre livskvaliteten til mennesker som opplever psykiske helseproblemer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Påvirkning på humøret vårt

Fysisk aktivitet har vist seg å ha en positiv innvirkning på humøret vårt. En studie ba folk om å vurdere humøret umiddelbart etter perioder med fysisk aktivitet (for eksempel å gå en tur eller gjøre husarbeid), og perioder med inaktivitet (f.eks. å lese en bok eller se på TV). Forskere fant at deltakerne følte seg mer våkne og roligere etter å ha vært fysisk aktive sammenlignet med etter perioder med inaktivitet. De fant også at effekten av fysisk aktivitet på humøret var størst når humøret i utgangspunktet var dårlig.

Det er mange studier som ser på fysisk aktivitet på forskjellige intensitetsnivåer og dens innvirkning på menneskers humør. Samlet sett har forskning funnet at lavintensiv, aerob trening – i 30-35 minutter, 3-5 dager i uken, i 10–12 uker – var best for å øke positive stemning (f.eks. entusiasme, årvåkenhet).

Påvirkning på stressniåvet vårt

Når det oppstår hendelser som får oss til å føle oss truet eller som forstyrrer balansen vår på en eller annen måte, går kroppens forsvar inn og skaper en stressrespons, noe som kan få oss til å føle en rekke ubehagelige fysiske symptomer og få oss til å oppføre oss annerledes, og vi kan også oppleve følelser mer intenst.

De vanligste fysiske tegnene på stress inkluderer søvnproblemer, svette og tap av appetitt. Symptomer som disse utløses av et av stresshormoner i kroppen vår – ellers kjent som ‘kamp eller flukt’ responsen. Det er disse hormonene, adrenalin og noradrenalin, som øker blodtrykket vårt, øker hjertefrekvensen og øker hastigheten vi svetter med, og forbereder kroppen vår for en beredskap. De kan også redusere blodstrømmen til huden vår og kan redusere mageaktiviteten vår, mens kortisol, et annet stresshormon, frigjør fett og sukker i systemet for å øke energien vår.

Fysisk trening kan være veldig effektiv for å lindre stress. Forskning på voksne har funnet at høyaktive individer har en tendens til å ha lavere stressrate enn personer som er mindre aktive.

Påvirkning på selvtilliten vår

Trening har ikke bare en positiv innvirkning på vår fysiske helse, men det kan også øke selvtilliten vår. Selvtillit er hvordan vi føler om oss selv og hvordan vi oppfatter vår egenverd. Det er en nøkkelindikator for vårt mentale velvære og vår evne til å takle livsstressorer. Fysisk aktivitet har vist seg å ha en positiv innflytelse på vår selvtillit og egenverd. Dette forholdet er funnet hos barn, ungdommer, unge voksne, voksne og eldre mennesker, og på tvers av både menn og kvinner.

Forsinker kognitiv tilbakegang hos eldre mennesker

Forbedringer i helsevesenet har ført til en økende forventet levealder og en økende befolkning over 65 år. Ved siden av denne økningen i forventet levealder, har det vært en økning i antall mennesker som lever med demens og hos personer med kognitiv tilbakegang. Hovedsymptomet på demens er hukommelsestap; Det er en progressiv sykdom som fører til at folk blir mer svekket over tid. Nedgang i kognitive funksjoner, som oppmerksomhet og konsentrasjon, forekommer også hos eldre mennesker, inkludert de som ikke utvikler demens. Fysisk aktivitet har blitt identifisert som en beskyttende faktor i studier som undersøkte risikofaktorer for demens. For personer som allerede har utviklet sykdommen, kan fysisk aktivitet bidra til å forsinke ytterligere tilbakegang i funksjon. Studier viser at det er omtrent 20% til 30% lavere risiko for depresjon og demens hos voksne som deltar i daglig fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet ser også ut til å redusere sannsynligheten for å oppleve kognitiv tilbakegang hos personer som ikke har demens.

Relaterte artikler:

Mental trening øvelser

Fysisk aktivitet og psykisk helse

Annonse fra MILRAB