Trening og helse

0
43
Trening og helse
Foto: Minna Hamalainen - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Regelmessig fysisk aktivitet er en av de viktigste tingene du kan gjøre for helsen din. Alle kan oppleve de helsemessige fordelene av fysisk aktivitet – alder, evner, etnisitet, form eller størrelse spiller ingen rolle.

Hvis du ikke er sikker på å bli aktiv eller øke nivået av fysisk aktivitet fordi du er redd for å bli skadet, er den gode nyheten at aerob aktivitet med moderat intensitet, som rask gange, generelt er trygt for folk flest.

Umiddelbare fordeler

Noen fordeler med fysisk aktivitet på hjernens helse skjer rett etter en økt med moderat til intens fysisk aktivitet. Fordelene inkluderer forbedret tenkning eller kognisjon for barn 6 til 13 år og reduserte kortsiktige følelser av angst for voksne. Regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å holde dine tenke-, lærings- og dømmekunnskaper skjerpet når du blir eldre. Det kan også redusere risikoen for depresjon og angst og hjelpe deg med å sove bedre.

Vektkontroll

Ønsker du å gå ned eller holde deg på en sunn vekt? Både kosthold og fysisk aktivitet spiller en viktig rolle i å opprettholde en sunn kroppsvekt, miste overflødig kroppsvekt eller opprettholde vellykket vekttap. Du går opp i vekt når du inntarmer kalorier gjennom å spise og drikke enn mengden kalorier du forbrenner, inkludert de som blir forbrent under fysisk aktivitet. Det er viktig å balansere kalorier. Når det gjelder vektkontroll, varierer det sterkt i hvor mye fysisk aktivitet de trenger. Du må kanskje være mer aktiv enn andre for å nå eller opprettholde en sunn vekt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Hjerte-og karsykdommer

Hjertesykdom og hjerneslag er to av de viktigste dødsårsakene i Norge. Å følge anbefalingene og få minst 150 minutter i uken med moderat intensitet aerob aktivitet kan gi deg en lavere risiko for disse sykdommene. Du kan redusere risikoen ytterligere med mer fysisk aktivitet. Regelmessig fysisk aktivitet kan også senke blodtrykket og forbedre kolesterolnivået.

Type 2 diabetes og metabolsk syndrom

Regelmessig fysisk aktivitet kan redusere risikoen for å utvikle type 2 diabetes og metabolsk syndrom. Metabolsk syndrom er en kombinasjon av for mye fett rundt livet, høyt blodtrykk, lavt tetthet lipoproteiner (HDL) kolesterol, høyt triglyserider eller høyt blodsukker. Folk begynner å se fordeler på fysisk aktivitet under de anbefalte 150 minuttene i uken. Ytterligere mengder fysisk aktivitet ser ut til å redusere risikoen enda mer.

Noen kreftformer

Å være fysisk aktiv reduserer risikoen for å utvikle flere ofte forekommende kreftformer. Forskning viser at voksne som deltar i større mengder fysisk aktivitet har redusert risikoen for å utvikle kreft i:

  • Blære
  • Bryst
  • Tykktarmen (proksimal og distal)
  • Endometrium
  • Spiserør (adenokarsinom)
  • Nyre
  • Lunge
  • Mage

Forbedre livskvaliteten din. Hvis du har overlevd kreft, viser forskning at å få regelmessig fysisk aktivitet ikke bare hjelper deg med å gi deg en bedre livskvalitet, men også forbedrer din fysiske form.

Styrke bein og muskler

Når du blir eldre, er det viktig å beskytte bein, ledd og muskler – de støtter kroppen din og hjelper deg med å bevege deg. Å holde bein, ledd og muskler sunne kan bidra til at du er i stand til å gjøre dine daglige aktiviteter og være fysisk aktiv. Å gjøre aerob, muskelforsterkende og beinforsterkende fysisk aktivitet på et moderat intenst nivå, kan redusere tapet av beintetthet som kommer med alderen.

Hoftebrudd er en alvorlig helsetilstand som kan ha livsforandrende negative effekter, spesielt hvis du er en eldre voksen. Fysisk aktive mennesker har lavere risiko for hoftebrudd enn inaktive mennesker.

Blant eldre voksne reduserer fysisk aktivitet også risikoen for fall og skader fra fall. Fysiske aktivitetsprogrammer som inkluderer mer enn en type fysisk aktivitet, er mest vellykkede for å redusere fall og fallrelaterte skader. Ulike typer fysisk aktivitet inkluderer aerob, muskelstyrking og balansering av fysiske aktiviteter. Også vektbærende aktiviteter som løping, rask gange, spensthopp og styrketrening gir en kraft i beina. Disse aktivitetene som kan bidra til å fremme beinvekst og beinstyrke og redusere risikoen for fallrelaterte skader og brudd.

Øke sjansene dine for å leve lenger

Vitenskapen viser at fysisk aktivitet kan redusere risikoen for å dø tidlig av ledende dødsårsaker, som hjertesykdom og noen kreftformer. Dette er bemerkelsesverdig på to måter:

  • Bare noen få livsstilsvalg har like stor innvirkning på helsen din som fysisk aktivitet. Mennesker som er fysisk aktive i omtrent 150 minutter i uken, har en 33% lavere risiko for dødelighet av alle årsaker enn de som er fysisk inaktive.
  • Du trenger ikke å gjøre store mengder aktivitet eller aktiv intensitet for å redusere risikoen for for tidlig død. Fordelene begynner å akkumulere med en hvilken som helst fysisk aktivitet med moderat eller høy intensitet.

Relaterte artikler:

Fysisk aktivitet og ernæring

Sammenhengen mellom fysisk aktivitet livsstil og helse

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!