Trening og ernæring

0
96
Trening og ernæring
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Ernæring og trening er begge viktige deler av å gå ned i vekt og få styrke og kondisjon. Lær mer om trening og ernæring, og hvordan maksimere ytelse gjennom trening og kosthold.

Ernæringsvaner vil ha langt større innvirkning på kroppssammensetningen og treningsmålene dine enn noen annen trening du gjennomfører for å bli i bedre form. Når en kombinasjon av trening og sunn ernæring er implementert, vil du maksimere ytelsen og nå treningsmålene dine.

Bruk en ernæringsstrategi

En person kan endre kroppssammensetningen gjennom kosthold alene, uten trening. Imidlertid er det kombinasjonen av begge deler som gir en komplett sunn pakke. Vi har alle sett de faste på treningsstudioet gjøre den samme treningen dag ut og dag inn i flere måneder eller til og med år uten å se resultater i fettap. Disse menneskene har ingen fremgang med å endre kroppssammensetningen fordi de ikke har en ernæringsstrategi. Mangelen på en ernæringsstrategi holder disse menneskene tilbake fra å nå sine treningsmål.

Ernærings- og treningslogikk

Rent hypotetisk, hvis du kan utføre tre til fire vekttreninger og tre til fire treningsøkter med aerob trening per uke, har du til sammen åtte muligheter til å gjøre en positiv forandring på kroppen din gjennom trening. Hvis du spiser 3-5 måltider om dagen, har du 21 til 35 muligheter per uke til direkte og positiv innvirkning på fettforbrenning gjennom ernæring.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Du er hva du spiser

Ved å bruke eksemplet ovenfor er ernæring helt klart vinneren i fysiske forbedringsmuligheter. Faktisk, med 35 muligheter per uke for å forbedre kroppssammensetningen gjennom ernæring (og åtte gjennom trening), blir forholdet omtrent 80-20. Dette gir 20% av kroppsforbedringen som følge av trening. Dette indikerer også at hvis du vil se bra ut, er det en nødvendig komponent å bruke 80% av fokuset ditt på å spise riktig. Det er noe med «du er hva du spiser» og hvilken sammenheng det kan ha med å gjøre positive kroppsendringer. Vær også oppmerksom på at hvis du har en historie med spiseforstyrrelser eller har et negativt forhold til mat, er dette kanskje ikke den rette tilnærmingen.

Bruk 80:20-regelen for resultater

Det er lett å tro at positive kroppsendringer enkelt kan gjøres ved å trene, men det er langt fra sannheten. Å bruke 80:20-regelen skaper forståelse for at mat er enda viktigere for hvordan du ser ut. Selv om dette et viktig tilnærming for en perfekt kroppssammensetning, er det mer komplisert fordi stress, søvn og genetikk også spiller en rolle. For å virkelig forstå hvordan alle disse komponentene påvirker kroppen, anbefales det å konsultere en ernæringsfysiolog.

Relaterte artikler:

Energi før trening

Unormalt sliten etter trening

Annonse fra MILRAB