Trening og alkohol

0
37
Trening og alkohol
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Effekten av alkohol på atletisk ytelse varierer avhengig av når og hvor mye du drikker, kroppssammensetning, type trening eller sport du driver med.

Alkohol og trening

Forskning ser på de kortsiktige og langsiktige effektene av alkohol på motoriske ferdigheter, aerob ytelse, hydrering og restitusjon etter trening. Mange av effektene som forskerne har funnet er doseavhengige – jo mer du drikker, jo større er effekten. Alt begynner med din første drink, når alkoholnivået i blodet ditt begynner å stige. Rett etter fører dette til en depresjon av sentralnervesystemet, noe som kan svekke motoriske ferdigheter, koordinering, reaksjonstid, dømmekraft og balanse. Disse endringene påvirker ikke bare din sportslige ytelse, men øker også risikoen for skade.

Når det gjelder alkoholens innvirkning på ytelse, er hovedeffekten på utholdenhetsaktiviteter som løping eller sykling, sannsynligvis som et resultat av nedsatt koordinasjon og stress på kardiovaskulærsystemet.

Alkohol har mindre effekt på styrke og kraft. Et antall studier viser at styrken ikke påvirkes selv ved svært høye doser alkohol. Det er – eller burde være – svært sjelden at noen bruker alkohol før utholdenhetstrening eller styrketrening eller konkurranse, så disse studiene om alkohol har liten anvendelse.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Effekter av alkohol på restitusjon

Et mer sannsynlig scenario er folk som drikker etter konkurranse eller en treningsøkt. Dette er vanlig blant høyskoleutøvere og mosjonister. For å komme seg ordentlig etter trening, må kroppen din gjøre flere ting, inkludert å stimulere syntesen av muskelproteiner, gjenopprette væskenivået og fylle på glykogen. Alle som har tatt noen drinker vet at alkohol kan øke urinproduksjonen din. Dette kan også redusere kroppens rehydratiseringsprosess. En studie fra 2009 fant at dette kan være mer bekymringsfullt med drinker som inneholder minst 4 prosent alkohol – som inkluderer typiske øl, vin og destillert brennevin.

Noen mennesker tror øl er den ideelle sportsdrinken etter trening fordi den inneholder karbohydrater og elektrolytter. Men de er ikke i nivåer som er høye nok for riktig restitusjon. Noen forskere har imidlertid manipulert alkohol- og natriuminnholdet i øl for å komme opp med en drikk som ikke svekker rehydrering. Når det gjelder å fylle på kroppens glykogen eller energilagre, avhenger dette av hva du spiser og drikker etter trening eller konkurranse.

Alkohol påvirker sannsynligvis ikke glykogenpåfylling,» sa Barnes, så lenge karbohydrater konsumeres i tide, og ikke ekskluderes etter trening eller erstattes av alkohol – noe som ofte kan være tilfelle hvis du sosialiserer kort tid etter sport eller trening. Det er også en fare for at noen øl etter en treningsøkt betyr at du hopper over gunstig mat for raskere restitusjon. Uten nok protein stimuleres ikke muskelproteinsyntese, noe som kan hemme muskelvekst og reparasjon.

Relaterte artikler:

Hva skjer med kroppen når man drikker alkohol

Hva gjør alkohol med hjernen

Annonse fra MILRAB