20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Trening nybegynner

Øvelser med liten belastning kan forbedre helse og kondisjon, og redusere risikoen for skader. Lær mer om trening for nybegynnere.

Forskning tyder på at aktivitet med moderat intensitet, med lav belastning, som yoga og rask gange, er like effektivt som aktivitet med høy belastning, for eksempel løping, for å redusere risikoen for hjertesykdom.

Her er trening for nybegynnere.

Gå tur

Å gå er den klart mest populære øvelsen med lav belastning. Det fungerer på det kardiovaskulære systemet og forbrenner kalorier. Gå raskere for å få pulsen opp. Å øke tempoet kan øke intensiteten på treningsøktene dine. Legg til korte hastighetsutbrudd eller gå opp en bratt bakke.

Dans

En av de beste tingene med dans er at du har det gøy og kan møte nye mennesker. Samtidig får du alle de helsemessige fordelene av god trening.

Sykling

Sykling kan være en aktivitet med lav belastning. Men du kan fortsatt skade deg selv hvis du har feil størrelse på sykkelen, eller hvis setet og styret er i feil høyde. Sykling er aerob trening som fungerer mest på underkroppen og det kardiovaskulære systemet. Start sakte og øk lengden på sykkeløktene gradvis.

Svømming

Svømming trener hele kroppen. Det er en fin måte å tone opp muskulaturen og forbedre kondisjonen. Å svømme noen lengder involverer de fleste muskelgruppene, og du får en god aerob trening hvis du øker tempoet. Svømming kan også hjelpe deg med å gå ned i vekt hvis du svømmer i et jevnt og kontinuerlig tempo gjennom hele økten.

Stavgang

Stavgang er en øvelse for hele kroppen, og passer for alle aldre og formnivå. Stavgang er en fin måte å forbedre kondisjonen på, gå ned i vekt og tone hele kroppen. Det er en passende aktivitet for personer med leddproblemer eller de som ønsker å gå ned i vekt.

Yoga

Yoga kan forbedre både din fysiske form og din generelle velvære gjennom en rekke stillinger og pusteøvelser. Regelmessig yogaøvelser hjelper til med å utvikle styrke, balanse og fleksibilitet. Det kan også forbedre humøret ditt.

Tai chi

Denne eldgamle kinesiske kunsten fremmer mental og fysisk velvære. Bevegelser er generelt sakte og kontrollerte. Dette betyr at du ikke vil forbedre kardiovaskulær kondisjon eller trene for kaloriforbrenning, men det forbedrer styrke, fleksibilitet og balanse.

Pilates

Pilates fokuserer på å balansere kroppen og forbedre holdningen gjennom langsomme, kontrollerte bevegelser og øvelser. Regelmessige trening kan hjelpe deg med å forbedre muskelstyrken og din generelle følelse av velvære.

Relaterte artikler:

Styrketrening for nybegynnere

Oppstart trening for nybegynnere

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE