Trening med intervaller
Trening med intervaller
26. oktober 2018
7x1000 meter langintervall i terskelfart
7×1000 meter langintervall i terskelfart
28. oktober 2018

Trening når man ikke er motivert

Trening når man ikke er motivert. Lær mer om hva man kan gjøre for å opprettholde treningen når man ikke er motivert.

Trene når man ikke er motivert

Mange har nok et ønske om å begynne å trene, men kommer ikke i gang på grunn av manglende motivasjon. Trening når man ikke er motivert har en tendens til å ebbe ut før eller senere. Spørsmålet er hvordan du kan motivere deg for trening i perioder med manglende motivasjon.

Variasjon når du du ikke er motivert for trening

Er du en av de som har gjort trening til en rutine? Og det er ikke gode rutiner for å trene regelmessig trening vi snakker om. Det å trene det samme du alltid har gjort. Trener du løping, og løper i den samme løypa med samme intensitet, uker, måneder kanskje år, er det ikke så rart at treningen blir lite motiverende. Når du i tillegg ved å trene på denne måten, ganske raskt vil stagnere, vil ikke det bidra til å gjøre treningsmotivasjonen din bedre. Trener du løping, bør du variere med hva du trener, med hvilken intensitet, terreng og underlag du trener på. Variasjon vil gjøre treningen motiverende, og dersom du i tillegg har en jevn og god formutvikling, vil det øke motivasjonen for trening ytterligere.

Hvor mye trening når man ikke er motivert

Det kan være bedre å trappe ned på hvor mye du trener i perioder da motivasjonen er dårligere, enn å kutte ut treningen helt. Kontinuitet i treningen er viktig uansett hvor mye du trener. Kanskje du skal halvere treningsmengden i en eller flere uker, inntil motivasjonen kommer tilbake. Ha fokus på å gjennomføre trening med høy kvalitet, men med redusert treningsmengde, i stedet for ikke å trene, eller trene halvhjertet.

Trening med lav intensitet når man ikke motivert

Det kan være at trening med lav intensitet er motiverende enn trening med hard intensitet, i hvert fall i perioder. Hard trening du ikke er motivert for, vil sjelden gi resultatene du ønsker. Da er det bedre at du legger inn trening med lavere intensitet, til motivasjonen kommer tilbake. Når du kjenner deg motivert for det, kan du ha en gradvis økning i intensitet, inntil du føler for å gå tilbake til det opprinnelige treningsprogrammet.

Trening som er lystbetont når man ikke er motivert

Det er spesielt viktig at treningen er lystbetont når du ikke er motivert. Trener du løping, kan det være at intervalltrening eller annen trening med høy intensitet ikke står høyt på ønskelista når det gjelder trening. Da kan det være at du kan trene ustrukturert fartslek, som fremdeles er trening med høy intensitet, men en mildere form for trening enn intervalltrening. Det kan også være at du skal gjennomføre alternativ trening i stedet for treningen du vanligvis gjennomfører. Trener du løping, kan du legge inn økter på sykkel, eller andre former for alternativ trening der det passer.

Trening når man ikke er motivert

Trening når du ikke er motivert, vil ofte ikke gi de resultatene du ønsker. I stedet for å kutte ut treningen helt når man ikke er motivert, er det grep du kan ta for å fortsette å trene, og dermed opprettholde kontinuitet i treningen. Du kan variere hvordan du trener, og trene med lettere intensitet. Du kan også gå ned på treningsmengden og gjennomføre alternativ trening, ønskelig.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Treningsmotivasjon for løping om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *