Trening når man er syk

0
315
Trening når man er syk
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å delta i regelmessig trening er en utmerket måte å holde kroppen sunn, men hva med trening når man er syk?

Faktisk har det vist seg at trening reduserer risikoen for kroniske sykdommer som diabetes og hjertesykdommer, hjelper til med å holde vekten i sjakk og øke immunforsvaret. Selv om det ikke er tvil om at trening spiller en viktig rolle i helsen, lurer mange på om å trene mens de er syke vil hjelpe eller gjør at de er syke lenger. Svaret på dette er ikke entydig.

Trening når man er syk

En rask bedring er alltid målet når du er syk, men det kan være vanskelig å vite når det er greit å gjennomføre din vanlige treningsrutine og når det er best å ta noen dager fri. Trening er en sunn vane, og det er normalt å ønske å fortsette å trene, selv når du ikke føler deg på topp. Dette kan være helt greit i visse situasjoner, men også skadelig hvis du opplever visse symptomer. Mange eksperter bruker «over nakken» regelen når de råder pasienter om å fortsette å trene mens de er syke. I følge denne teorien, hvis du bare opplever symptomer som er over nakken, for eksempel tett nese, nysing eller en øreverk, er det sannsynligvis ok å trene. På den annen side, hvis du opplever symptomer under nakken, som kvalme, vondt i kroppen, feber, diaré, hoste eller er tungpustet, kan det være lurt å hoppe over treningen til du har det bedre.

Når det er trygt å trene

Å trene med følgende symptomer er sannsynligvis trygt, men sjekk alltid med legen din hvis du er usikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Mild forkjølelse

En mild forkjølelse er en virusinfeksjon i nese og svelg. Selv om symptomene varierer fra person til person, opplever de fleste som har forkjølelse tett nese, hodepine, nysing og mild hoste. Hvis du har en mild forkjølelse, er det ingen grunn til å hoppe over treningen hvis du har energi til å trene. Selv om du føler at du mangler energi til å komme deg gjennom din normale treningsrutine, kan du vurdere å redusere intensiteten på treningen eller forkorte varigheten.

Øreverk

Øreverk kan være en skarp eller brennende smerte som kan være lokalisert i det ene eller begge ørene. Selv om smerter i øret hos barn ofte er forårsaket av infeksjon, er øreverk hos voksne oftere forårsaket av smerter som oppstår i et annet område, for eksempel halsen. Denne smerten, som er kjent som «referert smerte», og overføres deretter til øret. Øreverk kan være forårsaket av bihulebetennelser, sår hals, infeksjon i tenner eller endringer i trykk. Å trene med en øreverk anses som trygt, så lenge din følelse av balanse ikke påvirkes og en infeksjon er utelukket.

Tett nese

Å ha en tett nese kan være frustrerende og ubehagelig. Hvis det er assosiert med feber eller andre symptomer som en produktiv hoste eller lunger i brystet, bør du vurdere å ta deg fri fra å trene. Imidlertid er det ok å trene hvis du bare opplever å være tett i nesa. Faktisk lett trening bidra til å åpne opp nesegangene dine, og hjelpe deg med å puste bedre.

Mild, sår hals

En sår hals er vanligvis forårsaket av en virusinfeksjon som forkjølelse eller influensa. I visse situasjoner, som når sår halsen din er assosiert med feber, hoste eller problemer med å svelge, bør du sette trening på vent til du er bedre. Imidlertid, hvis du opplever en mild, sår hals forårsaket av noe som forkjølelse eller allergi, er det trolig greit å trene.

Når trening ikke er anbefalt

Selv om trening generelt er ufarlig når du har en lett forkjølelse eller har litt vondt, anbefales det ikke å trene når du opplever noen av de følgende symptomene.

Feber

Når du har feber, stiger kroppstemperaturen over sitt normale område, som er rundt 37 ° C. Feber kan være forårsaket av mange ting, men den er ofte utløst av en bakteriell infeksjon eller virusinfeksjon. Feber kan forårsake ubehagelige symptomer som svakhet, dehydrering, muskelsmerter og tap av matlyst. Å trene mens du er feber øker risikoen for dehydrering og kan gjøre feberen verre. I tillegg reduserer feber muskelstyrken og utholdenheten og svekker presisjonen og koordineringen, og øker risikoen for skader.

Hyppig hoste

En og annen hoste er en normal respons på irriterende stoffer eller væsker i kroppens luftveier, og det hjelper til med å holde kroppen sunn. Imidlertid kan hyppigere episoder med hoste være et symptom på en luftveisinfeksjon som forkjølelse, influensa eller til og med lungebetennelse. Mens en hoste assosiert med en kiling i halsen ikke er en grunn til å hoppe over treningen, kan en mer vedvarende hoste være et tegn du trenger å hvile. En vedvarende hoste kan gjøre det vanskelig å trekke pusten dypt, spesielt når pulsen øker under trening. Dette gjør det mer sannsynlig at du blir kortpustet og utmattet.

Magevirus

Sykdommer som påvirker fordøyelsessystemet, for eksempel mageinfluensa, kan forårsake alvorlige symptomer som gjør at kroppen jobber på høygir. Kvalme, oppkast, diaré, feber, magekramper og nedsatt appetitt er alle vanlige symptomer assosiert med magevirus. Diaré og oppkast setter deg i fare for dehydrering, noe fysisk aktivitet kan forverre ytterligere.

Influensasymptomer

Influensa er en smittsom virussykdom som påvirker luftveiene. Influensaen gir symptomer som feber, frysninger, sår hals, vondt i kroppen, tretthet, hodepine og hoste. Influensaen kan være mild eller alvorlig, avhengig av infeksjonsnivå, og kan til og med forårsake død i alvorlige tilfeller. Selv om ikke alle som får influensa vil oppleve feber, har de som har det en økt risiko for dehydrering, noe som gjør trening til en dårlig idé.

Relaterte artikler:

Trene vekk forkjølelse

Trening ved forkjølelse

Annonse fra X-LIFE