Trene når man er sliten
Trene når man er sliten
23. oktober 2018
Trene når man er syk
Trene når man er syk
23. oktober 2018

Trening når man er stiv

Trening når man er stiv. Lær hvordan du skal avgjøre om du bør trene eller ikke trene når muskulaturen er stiv og støl.

Trene når man er stiv

De fleste har opplevd en eller flere ganger å være stiv og støl etter trening. Spørsmålet er om det er lurt å trene når man er stiv dagen etter, eller flere dager etter trening.

I denne artikkelen vil du lære om du bør trene når man er stiv og støl etter trening.

Stiv og støl etter trening

Når du er stiv og støl etter trening er det et begynnende tegn på overbelastning. Når du har trent med høyere intensitet eller over en lenger periode, vil det føre til små avrivninger i muskulaturen, i tillegg til at det skjer en opphopning av melkesyre og avfallsstoffer i muskulaturen. Det vil føre til stivhet og stølhet i muskulaturen. Det kan være at du har trent intervaller eller gjennomført andre former for trening med høy belastning, og blitt stiv på grunn av det. Alt dette har sin naturlige årsak, men du skal likevel ta disse signalene fra kroppen på alvor, og gjøre en vurdering av om du skal trene eller ikke når du er stiv i muskulaturen.

Hva du kan trene nå du er stiv

Treningsstølhet eller stivhet er ikke farlig i seg selv, og det er fullt mulig å trene selv om man er stiv og støl. Likevel bør du ikke trene for hardt når muskulaturen er letter overbelastet, men heller gjennomføre en løpetur med lav eller svært lav intensitet. Dette kan bidra til å løse opp i muskulaturen, slik at du kan restituere raskere.

Hva du ikke bør trene når du er stiv og støl

Litt avhengig av hvor stiv du etter en trening, er det trening du ikke bør gjennomføre når muskulaturen din er belastet. Trening med moderat til hard intensitet kan være belastende selv for frisk muskulatur, og hvis du kjører på med slik trening når du allerede har en overbelastning i muskulaturen, kan øke risikoen for å bli skadet. Du bør heller da gjennomføre restitusjonstrening eller ha fullstendig hvile. Effekten du har av å gjennomføre hard løpetrening når du er stiv, vil uansett være liten, og trener du på denne måten, vil du på sikt kunne oppleve at formen blir dårligere, ikke bedre. Da kan det være at du er på god vei til å bli overtrent.

Lytt til kroppen for å bestemme om du kan trene eller ikke

Er du topp motivert for trening er det ikke viljen det står på, for å avgjøre om du kan trene eller ikke når du er stiv og støl. Du må lytte til kroppen, og ta signalene den sender ut på alvor. Stivhet i muskulaturen er som nevnt en begynnende overbelastning, og fortsetter du å trene på en overbelastning over tid, kan det ofte føre til overtrening og skader. Det er det siste du ønsker. Da bør du heller ta en hviledag eller gjennomføre restitusjonstrening og ta det rolig til muskulaturen har fått tilstrekkelig med hvile.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *