Trening mot depresjon

0
50
Trening mot depresjon
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

En av ti voksne sliter med depresjon, og antidepressiva medisiner er en vanlig måte å behandle tilstanden på. Lær mer om trening mot depresjon.

Imidlertid er ikke piller den eneste løsningen. Forskning viser at trening også er en effektiv behandling mot depresjon. For noen mennesker fungerer det like godt som antidepressiva, selv om trening alene ikke er nok for noen med alvorlig depresjon.

Treningseffekten

Trening starter en biologisk kaskade av hendelser som resulterer i mange helsemessige fordeler, for eksempel å beskytte mot hjertesykdom og diabetes, forbedre søvn og senke blodtrykket. Høyintensiv trening frigjør kroppens følsomme kjemikalier som kalles endorfiner. Men for de fleste av oss er den virkelige verdien i trening med lav intensitet som opprettholdes over tid. Den slags aktivitet stimulerer frigjøringen av proteiner som kalles nevrotrofe eller vekstfaktorer, som får nerveceller til å vokse og få nye forbindelser. Forbedringen i hjernens funksjon gjør at du føler deg bedre. Hos mennesker som er deprimerte, har nevrologer lagt merke til at hippocampus i hjernen – regionen som hjelper til med å regulere humøret – er mindre. Trening støtter nervecellevekst i hippocampus, forbedrer nervecelleforbindelser, noe som hjelper til med å lindre depresjon.

Utfordringen med å komme i gang med trening

Depresjon manifesterer seg fysisk ved å forårsake forstyrret søvn, redusert energi, appetittendringer, kroppssmerter og økt smerteoppfatning, som alle kan resultere i mindre motivasjon for å trene. Det er en vanskelig syklus å bryte, men det hjelper å reise seg for å bevege seg litt. Begynn med fem minutter om dagen med å gå, eller en hvilken som helst aktivitet du liker. Snart blir fem minutters aktivitet 10, og 10 blir 15.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hva du kan gjøre

Det er uklart hvor lenge du trenger å trene, eller hvor intenst, før forbedring av nerveceller begynner å lindre depresjonssymptomer. Du bør begynne å føle deg bedre noen uker etter at du begynner å trene. Men dette er en langsiktig behandling, ikke en engangsløsning. Velg noe du kan opprettholde over tid. Nøkkelen er å gjøre noe du liker, og til noe du vil fortsette å gjøre.

Relaterte artikler:

Beste medisin mot depresjon

Helsefremmende trening

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!