Trening med utgangspunkt i formnivå

T

Trening med utgangspunkt i eget formnivå. Hvordan kan trening med utgangspunkt i eget formnivå bidra til å forebygge skader? Hvordan trene mest mulig effektivt uten å bli skadet? 

Trene med utgangspunkt i eget formnivå

I iveren etter å trene, er det mange som overvurderer eget formnivå, og trener for mye, med for høy intensitet for raskt. Konsekvensen blir ofte overbelastning, og i verste fall kroniske skader det tar lang tid å bli kvitt. Løsningen på dette er enkel, men likevel vanskelig å gjennomføre for mange. Du bør alltid trene med utgangspunkt i eget formnivå, uavhengig av hvilket formnivå du er på. Har du et treningsregime der du alltid trener med en mengde og intensitet som hele tiden er i samsvar med hva kroppen din tåler av trening, vil bonusen være en jevn og god formutvikling. I tillegg vil det bidra til å redusere risikoen for skader.

Hvilke erfaringer har du gjort deg, på godt og vondt, med tanke på trening ut ifra eget formnivå? Hva har du lært av treningen. Hvilke tips og råd kan du gi til andre løpere som er usikker på hvor mye og med hvilken intensitet de skal trene?

Del dine erfaringer med andre løpere på Spurtforum!

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg