Trening med strikk

0
43
Trening med strikk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvis du leter etter utstyr for hjemmetrening som rimelig, tar nesten ingen plass og tilbyr varierte bevegelsesmuligheter, er trening med strikk det beste alternativet.

Den ultimate hjemmetreningen hjemme; Trening med strikk eller motstandsbånd. En standard strikk med sløyfe er alt du trenger for å øyeblikkelig skape en utfordrende kroppsøkt. Trening med strikk lar deg legge til utfordringer i grunnleggende kroppsvektbevegelser som pushups og knebøy, og det lar deg også gjøre en rekke andre øvelser. Slyng en strikk rundt et rekkverk, sengepost eller søyle, og du kan utføre robevegelser, curls eller andre øvelser. Heng den fra en markise eller gren utenfor, og du kan gjøre nedtrekk for rygg og triceps-push-down. Alternativene er uendelige.

Hvorfor trening med strikk fungerer

Selv om du har manualer og kettlebells hjemme, eller selv om det bra fungerer bra med grunnleggende kroppsvektbevegelser, kan det å bruke et motstandsbånd gi deg variasjon og effektiv trening. Hvorfor? Motstand. I hovedsak, jo lenger du trekker et motstandsbånd eller strikk, jo mer motstand får du, bokstavelig talt.

Ta en biceps curl. Curle manualen oppover, og det kommer et punkt der curlen faktisk blir «lett» for bicepsene dine, nær toppen av bevegelsen. Lengden på bevegelsen som utfordrer bicepsen din avtar når du er ferdig med øvelsen, noe som betyr at tyngdekraften ikke lenger kan skape utfordring med manualen (og muskelen din trenger ikke lenger å skape så mye kraft for å bekjempe den utfordringen).

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Gjør den samme curlen med en strikk, og når du nærmer deg toppen, blir det ikke lettere; i stedet må du jobbe for å fullføre til toppen av curlen. Det strekte båndet gir deg enda mer motstand, og tvinger deg til å jobbe gjennom hele bevegelsesområdet og utfordrer muskelfibrene dine på en annen måte en manualer og kettlebells. Du må presse musklene ekstra hardt når du bruker strikk, en treningsrutine som også vil forbedre trening med manualer og kettlebells.

Gjør det motstandsbånd bedre enn manualer? Ikke nødvendigvis, men begge verktøyene kan ha en plass i styrketreningen din og utfylle hverandre. Strikker er imidlertid så små og lite plasskrevende at du enkelt kan plassere den i ryggsekken og ha det med over alt.

De beste måtene å bruke strikk på

Alt gjør strikk til et kvalitetsalternativ for enhver trening. Men på samme måte som du kan variere vektløfting, manualer og kabler på treningsstudioet, vil du ideelt sett også variere trening med motstandsbånd.

Fullkroppstrening: Ja, du kan bruke motstandsbånd eller strikk for en hel treningsøkt; de vil utfordre og presse kroppen din. Avhengig av størrelsen på motstandsbåndet ditt, kan du kanskje ikke gå så tungt på noen av bevegelsene der du vil ha mer utfordring, som markløft og knebøy, så hvis du gjør en trening med strikk til en helkroppstrening, vurdere å gjøre det som en serie med styrkeøvelser. Ha som mål å utføre ett trekkbevegelse (roing eller nedrulling eller curl), en trykkbevegelse (en pushup, overhead press eller triceps press down bevegelse) og en beinbevegelse (knebøy, markløft eller utfall) i hver fullkroppsøkt.

Avslutning: Hvis du har tilgang til manualer og vektstenger, eller hvis du er avansert nok med kroppsvekten din til å skapeutfordringer, bør du vurdere å bruke strikk mot slutten av treningen. Strikk er en fin måte å fremme en aktiv og aggressiv press på brystet i en pushup.

Fra tung til lettere vekt: En flott måte å bruke strikk hjemme på er å bruke dem i dropsets. Et dropset er at du starter med en tyngre vekt (eller en mer utfordrende versjon av en øvelse), og deretter går ned til en lettere vekt eller mer grunnleggende versjon av en øvelse. Fordi du er utmattet fra det første arbeidet du la ned på den vanskeligere øvelsen, føles den lettere trekket vanskeligere. Prøv det med knebøy. Gjør 10 knebøy med strikk eller motstandsbånd, hold båndet under føttene og med hendene på skuldrene. Slipp straks båndet og gjør 10 standard knebøy. Utføre 3 sett.

Relaterte artikler:

Triceps øvelser med strikk

Trene armer med strikk

Annonse fra X-LIFE