Trening med medisinball

0
58
Trening med medisinball
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Tenk på en medisinball som et verktøy som kombinerer kvalitetene til en ball og egenskapene til en støtabsorberende vekt. Lær mer om trening med medisinball.

Når blir en ball en medisinball?

Mange antar at vekten av en medisinball er den viktigste avgjørende faktoren, men ballens evne til å absorbere støt bør være det primære. Utstyr som kan kastes, fanges og treffes med maksimal kraft og hastighet gir et treningsverktøy for livet. Tenk på en medisinball som et redskap som kombinerer kvalitetene til en ball og egenskapene til en støtabsorberende vekt, alt i en enhet.

Hvor tung medisinball?

Fordi vi likestiller vekt med styrke, er det en tendens til å tenke at jo tyngre er bedre. Nøkkelen i trening med medisinball er å sikre at både hastigheten til en valgt bevegelse og motstanden mot den valgte bevegelsen er tatt i betraktning. Bare tung nok til å gi motstand, men ikke så tung at den endrer strukturen og hastigheten til den valgte bevegelsen. 1 til 10 kg tunge medisinballer kan fungere for de aller fleste. Selv om motstanden er den samme, vil hastigheten øke med styrken, størrelsen og kraften til deltakeren. De tunge medisinballene brukes der langsommere, mer styrkerelaterte øvelser blir utført.

Å bruke en 10 kg medisinball kan utvikle rå styrke, men det er viktig å forstå at rå styrke ikke nødvendigvis betyr mer hastighet og kraft. Når du legger til en ekstern belastning på en øvelse, er det umulig å bevege seg med samme hastighet som en bevegelse uten vekt. Videre, jo mer vekt du legger til en bevegelse, jo større vil du sannsynligvis se avviket i biomekanikk. Dette er en av grunnene til at folk kan bli skadet når de løfter veldig tungt. De endrer kroppsmekanikken for å kompensere for svakere segmenter i kroppen. Dette er hvor bevegelsesbasert trening for medisinball viser styrke – ved å trene bevegelser i motsetning til kroppssegmenter, er det mulig å eksponere de svake kroppsdelene og trene disse områdene for optimal ytelse. Husk: Bare fordi du trener med en lettere ball, betyr det ikke at du ikke vil se enorme forbedringer i din generelle kondisjonering, koordinering og maksimale styrke!

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Erstatter bevegelsesbasert trening med medisinball tradisjonell vekttrening?

Absolutt ikke – de komplimenterer hverandre. Trening med medisinball kan være trening som inkorporerer styrken du får fra vekttrening i spesifikk atletisk bevegelse. Når tyngre baller brukes til langsommere sett med lavt volum, er bruken mer likmed vekttrening og tilsvarer en glorifisert manualøvelse. Når lettere baller brukes til sett med høyt volum / høy hastighet, er intensjonen for kvalitet, hastighet, kraft og utholdenhet i spesifikke bevegelsesmønstre. Det er viktig å innlemme bevegelsesbasert medisinballtrening i et godt balansert program som fokuserer på styrketrening, plyometri, kjernestyrke og generell kardiovaskulær kondisjon, sammen med andre komponenter som er spesifikke for dine treningskrav. Vi mener at bevegelsesbasert trening med medisinball gir overlegne treningsresultater, sammen med mer grunnleggende former for medisinballtrening.

Verdien av bevegelsesbasert trening

Foruten de åpenbare fordelene fra et fysiologisk og praktisk synspunkt, er også bevegelsesbasert trening tilpasningsdyktig. Nesten hver øvelse kan kombineres med en annen bevegelse, i en sømløs overgang av øvelser uten pause. Dette er viktig av to grunner: For det første beveger vi oss ikke som roboter. Vi beveger oss med rytme, kadens og koordinasjon; og for det andre er det et uendelig antall treningskombinasjoner og variasjoner mulig med denne treningsformen.

Hvis du er vant til typisk medisinballtrening, har du savnet verdien av dette treningsverktøyet ved å bruke medisinballen til en vektløfting. Bevegelsesbasert trening gir mulighet for utvikling av spesifikke øvelser. De fleste trenere vil begynne med de grunnleggende øvelsene, og utvikle sine egne variasjoner som er spesifikke for deres individuelle behov.

Relaterte artikler:

Medisinball øvelser

Tabata intervall

Annonse fra X-LIFE